Renault Zoe fikk en tung start i det norske markedet. Ladeproblematikk gjorde at den ble avskrevet av mange helt fra starten. Men importøren nektet å gi opp, og fant smarte løsninger som kom rundt problemene.

Siden har det meste gått på skinner. Zoe har lenge vært en av Norges mest solgte elbiler og har også gitt Renault en etterlengtet opptur i det norske markedet. Vi skal seriøst mange år tilbake for å se tilsvarende salgstall som det de har nå.

I år har Zoe fått en viktig oppgradering. Rekkevidden har økt fra 240 til 400 kilometer. Samtidig er den rimeligere enn mange av konkurrentene. Importøren kjører kampanje fra 229.400 kroner, for utstyrsversjonen Life. Vår testbil er toppmodellen BOSE. Den koster egentlig 294.400 kroner, men selges nå for 274.400,-.

Hvordan er den å kjøre?

Zoe er kompakt og lettkjørt, som elbiler flest er den også kjapp i starten.
Zoe er kompakt og lettkjørt, som elbiler flest er den også kjapp i starten.

Zoe oppfattes som en ganske enkel bil. Det gjelder alt fra sittekomfort og interiørdesign – til kjøreegenskaper.

Det er ikke noe fancy med dette, men det fungerer. Bilen er lettkjørt og elbil-kjapp. I bytrafikk føles den hjemme, med kompakte mål. Det er heller ikke noe problem å legge ut på motorvei, den kjennes stabil også i høye hastigheter. Her spiller det naturligvis også inn at den tunge batteripakken er plassert lavt i bilen.

Apropos batterier: Rekkevidden er altså økt til klasseledende 400 kilometer. I vår testperiode er temperaturen rundt null grader, altså ikke optimalt for en elbil. Med økonomisk – men ikke ekstremt forsiktig – kjøring, ligger vi på en rekkevidde på rundt 220 kilometer mellom hver lading.

Erfaringer tilsier at det skal være en grei sak å øke den til 250 kilometer ved skikkelig sparekjøring. Når det blir varmere i været vil det øke ytterligere.

Alle som har kjørt en del elbil vet at sjåføren har mye å si her. Derfor vil også rekkevidden variere mye. På sommeren tipper vi 300 kilometer mellom hver lading er realistisk.

Renault har gått for et design som skiller seg litt ut fra mengden, uten at det blir veldig sært. 
Renault har gått for et design som skiller seg litt ut fra mengden, uten at det blir veldig sært. 

Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde

Hvordan er plassen?

400 kilometers rekkevidde gjør at du kan legge ut på lange turer, i alle fall hvis du er villig til å lade underveis. Zoe er en av de mer kompakte elbilene på markedet. 338 liters bagasjerom betyr at du må belage deg på å pakke økonomisk, i alle fall hvis baksetet er opptatt av passasjerer.

Der sitter forresten to voksne helt greit, du får også inn store barneseter uten at det helt spiser opp plassen i forsetene. Vi savner litt flere oppbevaringsrom rundt om i bilen, også bedre koppholdere.

338 liters bagasjerom, ladekabelen er naturligvis også på plass i bagajserommet. 
338 liters bagasjerom, ladekabelen er naturligvis også på plass i bagajserommet. 

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Går den bra?

På vanlig elbil-vis er Zoe morsomt kjapp i starten. Kreftene er der med en gang og gir et fint overskudd.

Det går litt tyngre etter hvert, men den klarer 0-100 km/t på 13,2 sekunder. Det er helt godkjent.

På motorvei henger den fint med trafikken, forbikjøringer er heller ikke noe problem.

Renault har elbilen med lengst rekkevidde av de folkelige akkurat nå, det er de naturligvis stolte av.
Renault har elbilen med lengst rekkevidde av de folkelige akkurat nå, det er de naturligvis stolte av.

Volvos første elbil skal komme fra Kina

Finest utenpå eller inni?

Det virker som Zoe-designet er ganske mye smak og behag. Noen synes den er stilig og annerledes, andre mener at det ser både litt rart og litt puslete ut. Renault har gått for et design som skal skille seg litt fra mengden, uten å bli for utagerende,

Innvendig har testbilen litt ekstra pynt, blant annet tofargede skinnseter med kontrastsømmer. Det pynter opp. Ellers er interiøret og dashborddesignet enkelt, du er ikke i tvil om at du sitter i en ganske rimelig bil.

Toppmodellen BOSE har lyst interiør og skinnseter som ser ganske lekre ut. 
Toppmodellen BOSE har lyst interiør og skinnseter som ser ganske lekre ut. 

…og hva er konklusjonen?

Zoe er ikke elbilen som gjør mest utav seg, men etter rekkevidde-økningen har den virkelig slått seg opp i forhold til konkurrentene.

RENAULT ZOE

Motor: Elektrisk

Effekt: 92 hk / 250 Nm.

0-100 km/t: 12,3 sekunder

Toppfart: 135 km/t

Lengde, bredde, høyde:

408/173 /156 cm.

Bagasjerom: 338 liter

Pris testbil: 274.400 kroner (kampanje)

Den går lenger enn samtlige av de folkelige elbilene i dag, samtidig er den billigere enn mange av dem. Det gjør Zoe til et av de smarteste elbilkjøpene akkurat nå, kanskje DET smarteste.

Den har mye utstyr. Dessuten er hjemmelader/wallbox og installasjon inkludert i prisen, i tillegg til ett års gratis lading på alle Fortun og Grønn Kontakt ladestasjoner.

I dette markedet sitter veldig mange nå og venter på Opel Ampera-e. Den flytter grensene i klassen, med rekkevidde på 520 kilometer. Det vil nok også Zoe merke, men her hører det med til historien at Ampera-e fort blir en god del dyrere, med startpris rett under 300.000 kroner.

Samtidig vet vi at Opel vil få til dels lange ventelister. Det er positivt for Renault, som kan levere biler omtrent på dagen.

Er du ute etter en fornuftig og prisgunstig elbil som går langt: Ja, da er det vanskelig å komme unna Zoe akkurat nå.

Denne lille boksen løste et stort Zoe-problem

Zoe får det nok tøffere når Opel Ampera-e kommer på markedet, men i motsetning til Opel har Renault den store fordelen at de kan levere biler på dagen. 
Zoe får det nok tøffere når Opel Ampera-e kommer på markedet, men i motsetning til Opel har Renault den store fordelen at de kan levere biler på dagen. 

Så billig kan du få brukt elbil