Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes Geländewagen er noe helt spesielt. Bilen har for lengst blitt en legende siden den så dagens lys helt tilbake på 70-tallet.

– Produseres den modellen fortsatt?!, spør en ivrig medarbeider på bensinstasjonen mens jeg skyller av et tykt lag med gjørme på bilen.

Geländewagen er nemlig noe mer enn en børstraktor. Det fikk vi erfare da vi ble invitert til Golsfjellet – for å teste bilen skikkelig i snøbelagte, og utfordrende løyper.

Men aller først: Hvordan oppfører legenden seg på veien? Det er vi spent på å finne ut.

Bringer frem godfølelsen

Kontrasten er enorm fra å kjøre en heftig AMG-modell til å entre Geländewagen. Ikke bare sitter du en meter over bakken, men sittestilling og rattposisjon går rett inn i lastebil/buss-segmentet. Veldig moro – og annerledes!

Det har ikke skjedd alt for mye med designet siden 80-tallet. Kanskje det er derfor bilen fremdeles er så populær? 
Det har ikke skjedd alt for mye med designet siden 80-tallet. Kanskje det er derfor bilen fremdeles er så populær? 

Bilen vi kjører er utstyrt med en 350-dieselmotor. Det vil si en 3-liters V6 som leverer 245 hk og et enormt moment: 600 Nm!

Motoren er overraskende kvikk, og låter i tillegg veldig tøft. Langs veien merker vi derimot at bilen er bygget på en gammel konstruksjon, faktisk en ramme. Her er det dødgang på rattet, det krenger og flyter av gårde. At bilen veier over 2,6 tonn (!) fremmer ikke akkurat de sportslige kjøreegenskapene heller.

Men nå er ikke Geländewagen laget for den slags. Dette er en skikkelig arbeidshest, som kanskje liker seg aller best utenfor asfalten.

Når det er sagt, er bilen komfortabel på veien. Dumper og ujevnheter finnes ikke lenger, og plutselig blir norske veier egentlig ganske bra!

Her er både girspak og håndbrekk der de "skal være". Testbilen er forresten varebil, noe som dessverre går utover plassen foran. Vi får rett og slett ikke setet langt nok tilbake, dermed blir sittestillingen litt kronglete...
Her er både girspak og håndbrekk der de "skal være". Testbilen er forresten varebil, noe som dessverre går utover plassen foran. Vi får rett og slett ikke setet langt nok tilbake, dermed blir sittestillingen litt kronglete...

Med Geländewagen er det nesten så du oppsøker dumper og hull i veien – bare for å kjenne hvor nydelig understellet spiser dem opp.

Man får virkelig godfølelsen av å kjøre denne. For G-Wagen er en bil som nettopp må kjøres.

Test: Mercedes G-klasse 350

Utfordrende løyper på Golsfjellet

Kombinasjonen av gammel konstruksjon og ny teknologi på innsiden bidrar til en helt spesiell og underholdende kjørefølelse.

Vi liker at Mercedes har holdt på mye av det gamle, helt fra 70- og 80-tallet. Ser du bilen rett bak fra er det sannelig ikke så enkelt å tidfeste den heller. Fronten avslører derimot at vår modell er av nyere årgang.

En detalj som bør nevnes er at fjernlysene i G-Wagen er noe av det bedre vi har testet på lenge. Men nå er det på tide å entre terrengløypene på Golsfjellet:

Sammen med noen få journalister skal vi nemlig få mulighet til å teste bilen, sammen med ulike versjoner av GLE. Men nå er altså fullt fokus på Geländewagen.

Denne bakken går lekende lett, her er det bare å gi gass. Foto: Simen Næss Hagen 
Denne bakken går lekende lett, her er det bare å gi gass. Foto: Simen Næss Hagen 

Vi starter pent med litt løssnø og ulendt terreng. Dette er rett og slett barnemat for millitærvogna. Derfor øker vi vanskelighetsgraden, i noen langt brattere bakker. Også her takler bilen underlaget uten problemer.

Det er imponerende å kjenne hvor effektivt firehjulstrekk-systemet (4ETS) graver seg fremover. Og med enorm fjæringsvei og bakkeklaring er ikke eventuelle hindringer noe problem.

Her er Mercedes nye SUV – sjekk prisen

Vi utfordrer til gjørmebad!

Etter en god time med lek i snøen på Gol – kan vi ikke gjøre annet enn å konstatere at G-Wagen lever opp til forventningene. Denne bilen er sjef både på og utenfor veien.

Som en siste test tar vi med høvdingen, eller PST-bilen som bestemor liker å kalle den, til et bløtt og gjørmete terreng. Med god erfaring fra bratte snøbakker og andre skogsbilveier, er vi derfor svært optimistisk i det vi inntar det bløte jordet.

Også her går alt lekende lett helt til vi plutselig synker gjennom. Smarte som vi er velger vi å stoppe opp for å se, noe vi absolutt ikke burde gjort.

2,6 tonn graver seg fort gjennom løs leire. Men det skulle ikke mye til før bilen dro seg elegant opp igjen fra søla. Foto: Torjus Thesen 
2,6 tonn graver seg fort gjennom løs leire. Men det skulle ikke mye til før bilen dro seg elegant opp igjen fra søla. Foto: Torjus Thesen 

Her sitter vi nemlig bom fast. Kombinasjonen gjørme og 2,6 tonn harmonerer rett og slett ikke veldig godt.

MEN nå får vi endelig mulighet til å teste de tre magiske knappene i dashbordet, de som låser differensialene. For å være helt sikker på komme oss videre, tar vi frem en spade for fjerne den verste gjørma. Snakk om gravende journalistikk!

Med låste ”differ” kjører vi på – i rolig tempo. Og jammen klarer Merca å grave seg løs fra gjørmebadet. Det er rett og slett godt jobba.

Dette er de norske SUV-favorittene

King of the road

Med tofarget lakk (svart og brun) nærmer testperioden seg slutten. Nå gjenstår det å vaske bilen, og gjøre den klar for flere mil langs veien igjen.

Nyvasket og klar for en tur til byen!
Nyvasket og klar for en tur til byen!

Med såpass høy sittestilling, og en bil mange assosierer til militær- og polititjeneste, får man også mange blikk på veien. Spesielt i midt i Oslo sentrum – her er Geländewagen langt fra noe vanlig syn.

Det som er ekstra moro med G-Wagen er at Mercedes fremdeles selger et betydelig antall rundt om i verden. Enten det er til rike fotballfruer, norske bønder eller forsvaret til Trump.

Det er ganske fascinerende, med tanke på prisen som er ganske stiv. Toseteren vi tester koster drøye 1,3 millioner kroner, mens startprisen på samme modell er 1.128.900 kroner.

Nå har vi uansett blitt bedre kjent med bilen, som byr på en annerledes og engasjerende kjøreopplevelse. Mercedes Geländewagen er på mange måter ”King of the road”. Så får vi håpe den blir med oss videre i flere år fremover. Det fortjener den.

Her kjører du i ring rundt naboens SUV

Under kan du se bildespesial fra vårt møte med G-Wagen 350d:

Foto: Torjus Thesen
Foto: Torjus Thesen
Foto: Torjus Thesen
Foto: Torjus Thesen
Foto: Torjus Thesen
^