DEN ALLER FØRSTE: Den første Boeing 737 som ble bygd, gjorde tjeneste som forskningsfly for NASA i 20 år før maskinen ble donert til Museum of Flight i Seattle. Foto: NASA
DEN ALLER FØRSTE: Den første Boeing 737 som ble bygd, gjorde tjeneste som forskningsfly for NASA i 20 år før maskinen ble donert til Museum of Flight i Seattle. Foto: NASA

Boeing 737 fyller 50

Boeings arbeidshest fløy for første gang 9. april 1967.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen andre jetdrevne passasjerfly kan vise til en lignende suksess som Boeing 737. I juli 2012 ble 737 det første kommersielle jetflyet som hadde blitt bestilt i 10.000 eksemplarer.

I 2006 var det på ethvert tidspunkt 1250 Boeing 737-maskiner i luften. To fly tok av eller landet et eller annet sted på kloden hvert femte sekund, ifølge Wikipedia.

I løpet av 50 år er flyet produsert i en rekke ulike versjoner, og alt ligger an til at modellen fortsatt vil leve i mange år framover. I 2014 trillet 42 nye 737-ere ut av fabrikken i Renton, Washington hver måned. Boeing planlegger å øke kapasiteten til 52 per måned i løpet av 2018. Splitter nye 737 MAX 9 fløy for første gang torsdag denne uken.

Romfartsforskning

Den aller første 737-maskinen som ble produsert, ble aldri satt i rutetrafikk. Flyet ble brukt til tester og sertifiseringer. I 1974 overtok NASA maskinen, og i 20 år gjorde flyet tjeneste som som flyvende laboratorium for romfartsorganisasjonen.

Brien Wygle satt ved spakene under jomfruturen til den første 737-maskinen. Wygle, som nå er 92 år gammel, var en selvskreven gjest da flyet ble feiret på Museum of Flight søndag. Piloten fortalte til Seattle Times før feiringen at de ikke hadde noen idé om hvor populær flyet skulle bli for 50 år siden.

– Vi håpet vi skulle selge nok maskiner til å gå i null, sier Wygle.

KJENT SYN: Norwegian har en stor flåte Boeing 737-800. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KJENT SYN: Norwegian har en stor flåte Boeing 737-800. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

I dag er flyet utstilt på Museum of Flight i Seattle.

Nyskapende

I 1965 var Boeing kjent for større fly, så den nye 737-maskinen fikk raskt tilnavnet «Baby Boeing». 737 var mindre enn sine søsken, hadde to motorer og kortere rekkevidde. For Boeing var dette et logisk supplement til den eksisterende flåten. 737 havnet i direkte konkurranse med populære DC-9 fra Douglas og BAC 1-11 fra British Aircraft Corporation.

For å spare tid og utviklingskostnader adopterte den nye 737-en deler av skroget fra 707 og 727. Et salgspoeng for det nye flyet var at det var plass til seks seter i bredden, i motsetning til DC-9-erens konfigurasjon med fem seter i bredden. Det var også en fordel både for passasjerkomforten og for plassen om bord å montere motorene under vingene.

RYKENDE FERSK: 737 MAX 9 tar av for første gang 13. april fra Boeing Field i Seattle. Foto: Boeing.com
RYKENDE FERSK: 737 MAX 9 tar av for første gang 13. april fra Boeing Field i Seattle. Foto: Boeing.com

737 var også nyskapende på den måten at det var like bredt som det var langt. All den nye teknologien gjorde at man klarte seg med to personer i cockpit. Tredjemann, som hadde tittel Flight Engineer og hadde til oppgave å overvåke flyets systemer, ble med det overflødig.

Norwegian først ute

I tillegg til å være verdens mest brukte passasjerfly, er det lagd en rekke militære versjoner av 737. Flyet brukes også til rekognosering og overvåking til havs og i fraktversjon. Den større Boeing 757 er strengt tatt ikke noe annet enn en forlenget versjon av 737.

I løpet av 50 år er flyet modernisert og oppgradert utallige ganger. Grunnkonstruksjonen er imidlertid beholdt, og hvis du kikker opp under buken på en 737 som nettopp har tatt av, vil du se at maskinen fortsatt mangler deksler som dekker hovedhjulene etter at de er felt inn i skroget.

Norwegian er det første europeiske flyselskapet som vil motta nye Boeing 737 MAX i løpet av forsommeren 2017.

Kilder: Boeing.com, NASA.org, USA Today, Seattle Times, Wikipedia