Her går det galt i krasjtesten

Får bare tre stjerner – men toppscore til ny BMW.

Fiat Doblo er ikke noe vakkert syn etter å ha møtt veggen i krasjtest. Foto: Euro NCAP.
Fiat Doblo er ikke noe vakkert syn etter å ha møtt veggen i krasjtest. Foto: Euro NCAP.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har ikke tatt påskeferie.

Mens nordmenn flest går på ski, pusser båt eller steller i hagen, har de akkurat sendt ut resultatene fra to nye krasjtester.

Euro NCAP har for lengst blitt «fasiten» for kollisjonstester i vår del av verden. De kjører et omfattende testprogram på nye biler – og har fått sin del av æren for at nybilene blir stadig sikrere.

Varebil – og personbil

Det blir lagt vekt både på passiv og aktiv sikkerhet – og kravene for å få full pott, fem stjerner, blir bare hardere.

Det fikk en av bilene som nå er testet virkelig erfare. Da testene var over, endte det nemlig bare med tre stjerner for nylig oppgraderte Fiat Doblo. Det er et resultat Fiat ikke kan være godt fornøyd med, det er neppe bra for salget av denne modellen heller.

Doblo er i utgangspunktet en varebil, men den selges også i personbilutgave, med inntil sju seter. Her hjemme i Norge er det varebil som gjelder.

Store familiebiler fikk slakt i krasjtest

Varebilene ikke like sikre

Der maks score er 100 prosent, ender Fiaten på 75 for beskyttelse av voksne. Beskyttelse av barn ender på svake 46 prosent. Litt bedre går det på beskyttelse av fotgjengere, det ender på 57 prosent. Tilgjengelig sikkerhetsutstyr blir stadig viktigere for vurderingene til Euro NCAP. Her går det ikke bra for Doblo, den ender på svake 25 prosent.

Dette underbygger også inntrykket vi har fra en rekke bilmerker: At sikkerheten på varebiler ikke blir vektet like høyt som for personbilene. Det til tross for at dette er arbeidsplass for svært mange eiere.

Noen hederlige unntak finnes, men fortsatt scorer varebilene jevnt over langt svakere enn personbilene.

Dette er en av de sikreste arbeidsplassene

Langt bak de beste

For Fiats del er det også et problem at flere av modellene deres begynner å bli gamle, og dermed ikke er utviklet etter de siste kravene til sikkerhet. Doblo er for eksempel bygget på en plattform som snart har vært på markedet i 17 år.

Euro NCAP-sjef sier Michiel van Ratingen sier dette i en uttalelse:

– Fiats modellutvalg inneholder flere biler som har vært på markedet i mange år og sikkerhetsnivået deres er langt bak de beste i markedet.

BMW leverer varene

I testen går det altså langt bedre med nye BMW 5-serie. Noen annet enn toppscore ville vært uakseptabelt her, og 5-serie leverer som den skal.

Poengsummene ender på 91 prosent for beskyttelse av voksne, 85 prosent for barn.

På fotgjengerbeskyttelse ender BMW-en på 81 prosent, mens den får 59 prosent for sikkerhetssystemer.

Så enkelt er det å finne ut hvor sikker bilen din er: