Ford Focus Electric kom til Norge første gang i 2013, nå legges produksjonen i Tyskland ned. 
Ford Focus Electric kom til Norge første gang i 2013, nå legges produksjonen i Tyskland ned. 

Legger ned produksjonen i Europa

Elbilen som ikke har fått det til i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilene har solgt i rekordhøye antall i Norge de siste årene.

Godt hjulpet av en rekke økonomiske insentiver og brukerfordeler, har vi blitt verdens elbil-land nummer én. I forhold til folketallet er det ingen som kjøper flere elbiler enn oss nordmenn.

Det har også vært gull verdt for bilmerkene som har hatt elbil på programmet. Dette har gitt kraftig salgsøkning og mange nye kunder inn i butikkene.

Legger ned produksjonen

Det vil si: Det har vært virkeligheten for de aller fleste, men ikke riktig alle. En av dem som har bommet på elbil, både i Norge og resten av Europa, er Ford.

Deres Focus Electric fikk en svært dårlig start da den debuterte i 2013. En oppgradering underveis har heller ikke hjulpet. Det gjør at Ford nå legger ned produksjonen av denne modellen i Tyskland.

Det blir sett på som et prestisje-nederlag for Ford. Samtidig som mange mener at bil-giganten her får helt som fortjent.

Interiørmessig er det så godt som identisk med
Interiørmessig er det så godt som identisk med "vanlig" Focus.

Så billig kan du få brukt elbil

La seg høyt i pris

Hele satsingen rundt Focus Electric framsto nemlig som halvhjertet. Der andre produsenter utviklet elbiler fra bunnen av, gikk Ford her for en enklere løsning. De tok rett og slett en helt vanlig Focus, og puttet inn batterier og elmotor i stedet for forbrenningsmotor.

Det ga seg blant annet utslag i at batteripakken var plassert i bagasjerommet (der den stjal veldig mye plass). Det var også flere andre løsninger som bar preg av at det ble tatt snarveier underveis.

I Norge la Ford seg også høyt i pris, et godt stykke over hovedrival og bestselger Nissan Leaf. De kuttet riktignok prisen underveis, men da var det for sent: Focus Electric floppet stygt.

Her er selve prototypen på Norgesbilen

Elektrisk SUV

I fjor forsøkte Ford å puste nytt liv i modellen. Rekkevidden økte, fra 162 km til inntil 225 km. Den kunne også hurtiglades, fra null til 80 prosent på en halv time. I tillegg fikk bilen facelift og nytt utstyr. Dessuten ble startprisen satt til svært gunstige 233.000 kroner.

Men det hjalp fint lite. Salget forble minimalt i Norge.

Det hører forresten med til historien at Focus Electric er en av de mest solgte elbilene i USA. Der fortsetter da også produksjonen, og europeiske kunder skal kunne få sine biler fra USA i tiden framover.

Ford planlegger nå en elektrisk SUV som skal komme på markedet i 2020. I mellomtiden ønsker de å satse mer på ladbare hybrider.

Her er testen vår på Focus Electric

Den elektriske satsingen til Ford har vært temmelig halvhjertet så langt. Det har også gitt dem problemer i forhold til konkurrentene.
Den elektriske satsingen til Ford har vært temmelig halvhjertet så langt. Det har også gitt dem problemer i forhold til konkurrentene.