Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye Ford Fusion politibilen har en toliters firesylindret bensinmotor i tillegg til elektrisk drift. Bensinforbruket er bare halvparten av det dagens Ford Taurus Police Interceptor bruker.

Taurusen har riktignok mer krutt under panseret med sin 3,7 liters turboladede V6-motor. Hybriden går likevel bra nok til at den har blitt godkjent for biljakt av politiet i Michigan og i Los Angeles County. For å klare dette, må bilen klare en rekke tester som går på akselerasjon, kjøreegenskaper, bremseegenskaper, toppfart og ergonomi.

Halvert bensinforbruk

Ford er den ledende leverandøren av politibiler i USA. Ifølge bilfabrikken er den nye bilen utviklet som et svar på et ønske fra en rekke byer over hele landet. Politibiler tilbringer mye tid på tomgang, og det er her hybriden er overlegen, ifølge produsenten. Hybriden vil stanse bensinmotoren når bilen står i ro mens batteripakken sørger for strøm til lyskastere, radio, kamera og annet nødvendig utstyr.

Bensinen koster atskillig mindre i USA enn i Norge, men selv med en beregnet snittpris på 2,50 dollar per gallon (rundt 5,65 kroner per liter) vil en politietaten spare rundt 3877 dollar (33.400 kroner) i drivstoffutgifter per år per bil, skriver nyhetsbyrået AP.

Dieseldrevet politi i Norge

Norsk politi kjørte tidligere Volvo patruljebiler, men i 2006 falt valget på VW Passat. De dieseldrevne Passatene fikk imidlertid en del kritikk for at varmeapparatene ikke fungerte godt nok i streng norsk vinterkulde.

I 2015 ble BMW valgt som leverandør av patruljebiler i Norge. BMW 520d xDrive Touring – også den dieseldrevet – er bilen norske politifolk skal bruke på jobb.