De har bare én modell i Norge – nå blir den ny

Dette er en ekte arbeidshest.

Isuzu D-Max har blitt ny – og dermed enda tøffere for pickup-konkurrentene.
Isuzu D-Max har blitt ny – og dermed enda tøffere for pickup-konkurrentene.

Japanske Isuzu hadde vært borte fra det norske markedet i mange år da de gjorde comeback med pickupen D-Max for ti år siden.

På 80-tallet hadde de bruktbart salg av offroaderen Trooper og også et par personbilmodeller. Men så stoppet det opp.

D-Max hadde derfor ikke den helt store merkevare-hjelpen, men ble likevel raskt en suksess. Kombinasjonen robust pickup med 3-liters diesel, gunstig pris og blant annet rekordhøy tillatt tilhengervekt har slått an blant norske pickup-kjøpere. Så bra at D-Max i perioder har vært Norges mest solgte i sin klasse.

Økte salget

Nå er det klart for en ny versjon av arbeidshesten.

Eksteriør og interiør har blitt fornyet, i tillegg kommer den med en helt ny 164-hesters dieselmotor med lavere forbrukstall, og uten behov for Adblue-tilsetning.

Isuzu økte salget i fjor med 16 prosent i Norge, og det ble registrert 1.139 nye D-Max.

D-Max er robust og takler røffe underlag.
D-Max er robust og takler røffe underlag.

Billig pickup? Ikke denne, nei!

Prisene gått ned

– Gjennom ti år i Norge kan vi trygt si at Isuzu leverer kvalitet på høyeste nivå i pickup-verdenen. Fabrikken har produsert nyttekjøretøy siden 1922, og det vises gjennom minimalt med reklamasjoner. Vi har gledet oss lenge til å lansere denne modellen, som vi mener selv har den beste totalpakken i markedet om vi ser på utstyr, pris og spesifikasjoner. Mer utstyr, mer effektiv motor i kombinasjon med 6-trinns automat, 3,5 tonn hengervekt, økt nyttelast og ikke minst er prisene svært konkurransedyktige sammenlignet med konkurrentene, sier salgssjef for Isuzu Norge, Steinar Dokken.

Til tross for at bilen er vesentlig mer oppgradert og har mer utstyr, har prisene gått ned. Topputstyrt doublecab med automatgir koster fra kr 414.900 kroner, inkludert moms. Da snakker vi toseters varebil, som er det nesten alle kunder i pickup-klassen velger.

Nå kan noen spare nesten 200.000 kroner på denne

Isuzu tilbyr flere utstyrsnivåer og mye ekstrautstyr.
Isuzu tilbyr flere utstyrsnivåer og mye ekstrautstyr.

Ikke lenger primitive

Toppmodellen Isuzu Premium leveres med utstyr som 18” alufelger, LED-lys foran og bak, stigtrinn, premium skinnseter og skinn i dørpanel, elektrisk innstilling av førerstol, 8 høyttalere, nøkkelfritt system, bakkestartassistent, hill descent control, 8-tommers infotainmentskjerm DAB+, navigasjon, ryggekamera og bluetooth, norsk tectyl, alarm og mye mer.

Pickup har tradisjonelt vært å regne som ganske primitive arbeidsbiler. Det er imidlertid i endring. De siste årene har bilene i denne klassen fått mer komfort, og mer personbillignende kjøreegenskaper:

Såvidt over 300.000,-

– Vi ser at kjøpsmønsteret for pickup har endret seg. Nå er det ikke kun entreprenører og bønder som ønsker Isuzu, vi opplever at stadig flere privatpersoner nå velger pickup når de skal handle ny bil. Årsaken er at komforten og utstyrsnivået har blitt veldig bra, ikke minst får man en svært praktisk og tøff bil sier Dokken, i en pressemelding.

Startpris på nye D-Max er for øvrig på såvidt over 300.000 kroner, nærmere bestemt 301.552. Da eksklusive moms.

Brukt D-Max? Les mer om den i Brooms bruktbilguide – her:

En ekte sliter har blitt ny, nå merker også Isuzu at flere privatkunder går for pickup. 
En ekte sliter har blitt ny, nå merker også Isuzu at flere privatkunder går for pickup. 

Oppgitt over prisene: – Du må jo betale i dyre dommer for rene vrak