Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota er et av merkene med flest bruktbiler i det norske markedet. Her kan du velge og vrake – mellom biler som sjelden skiller seg særlig fra mengden?

Men har du hørt om Toyotas undermerke Scion? Her hjemme er de så godt som ukjent, men i USA (som var hovedmarkedet for Scion) solgte de godt i mange år. Dette var et ungdommelig og særpreget merke, som skulle gi mye bil for pengene.

Skiller seg fra mengden

Scion ble nedlagt i fjor, men før det skjedde, rakk noen få eksemplarer også å finne veien over Atlanteren til Norge. Ett av eksemplarene er nå til salgs – og her snakker vi virkelig bil som skiller seg fra mengden.

Dan fra Bjørkelangen selger nå sin Scion xB. Han kan fortelle at det bare er syv eksemplarer av denne i landet – og hevder også at det ikke er mulighet å få registrert flere eksemplarer på norske skilter.

Hans 2004-modell har gått 98.000 miles, eller i underkant av 160.000 kilometer. Prisantydning er på 45.000 kroner, eller bud.

– Bruker mye samme deler som Toyota Yaris Verso. Billige deler på eBay, eller man kan alltids dra på Toyota, skriver Dan i annonsen.

LES MER: Nå er det slutt for dette bilmerket

Sjelden fugl i Norge, men noen eksemplarer finnes det altså av Scion xB. Faksimilie fra www.finn.no.
Sjelden fugl i Norge, men noen eksemplarer finnes det altså av Scion xB. Faksimilie fra www.finn.no.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Våget å tenke annerledes

Dermed er han naturligvis inne på det mange nok frykter med en så spesiell bil som dette: At det blir vanskelig å skaffe deler. Men her er det som sagt mye som går igjen fra andre Toyota-modeller. Karosserideler er nok det som kan bli mest vanskelig, men på nettet får du nok tak i alt du trenger – hvis det blir nødvendig.

Toyota slet med en litt gammelmodig image i USA, det var nok hovedårsaken til at de valgte å sette opp Scion som et eget merke. Designet på xB viser også at de våget å tenke annerledes. Her er det funksjonelle og ekstremt firkantede linjer som gjelder.

Sjelden mulighet fra luksusmerket som ble en fiasko

Svært rimelig bil

Innvendig er det også særpreget og minimalistisk. Og Scion kunne blant annet by på fancy utstyr som docingstasjon for Mp3-spiller. Det var saker den gangen!

I USA var dette også en svært rimelig bil. Målgruppa var blant annet ungdom som nettopp hadde fått førerkort, og som kanskje fikk finansieringshjelp fra foreldre som tenkte det var greit at avkommet kjørte rundt i en ny og relativt sikker bil.

Kvaliteten er kjent for å være akkurat like bra som på Toyotaer flest, så noe risikokjøp er dette absolutt ikke.

Dette bilmerket har du kanskje aldri hørt om

Mer firkantet enn dette er det ikke enkelt å designe en bil... Scion satset på et utseende som skulle skille seg fra mengden. 
Mer firkantet enn dette er det ikke enkelt å designe en bil... Scion satset på et utseende som skulle skille seg fra mengden.