Nissan Pathfinder er borte som nybil i Norge, men i bruktmarkedet lever den videre.
Nissan Pathfinder er borte som nybil i Norge, men i bruktmarkedet lever den videre.

Dette er SUV-tøffing til lavpris

Sannsynligvis kommer den også lenger enn naboens statusbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salget av store SUV-er har tatt helt av i Norge de siste årene.

Stadig flere av oss bruker en million eller mer på bil – og da er SUV et naturlig valg for mange.

Men hva om du trenger stor SUV– gjerne med syv seter – men ikke har mulighet til å bruke i nærheten av slike summer? Jo, da er det naturligvis bruktmarkedet som gjelder, og der finnes det råd.

Høy kilometerstand

En av bilene som skiller seg ut som et svært godt kjøp blant de større, brukte SUV-ene er Nissan Pathfinder. På grunn av mye avgift var den kostbar som nybil, dermed var det heller ikke mange som kjøpte den som personbil.

Som bruktbil har den også hatt et solid verditap. Det betyr at du nå kan finne eksamplarer helt ned mot 100.000 kroner. Da er det som regel femsetere og du må påregne ganske voksen kilometerstand.

Det er ganske mange eksemplarer å velge mellom rundt 150.000 kroner, da fortsatt med høy kilometerstand.

Designet er robust og har tålt tidens tann ganske bra.
Designet er robust og har tålt tidens tann ganske bra.

Alder eller kilometerstand – hva er viktigst?

Pickup-røtter

Går du opp til rundt 200.000 kroner, finner du sjusetere som har gjerne har gått et sted mellom 150.000 og 200.000 kilometer. De fleste er fra mellom 2005 og 2007. Under panseret finner vi en ganske ganske seig 2,5-liters dieselmotor på 171 hestekrefter. Den oppleves som mer primitiv enn de beste konkurrentene, men gjør en helt grei jobb i denne bilen.

Under skallet er mye identisk med pickupen Navara, og det merkes på kjøreegenskapene. Der biler som Mercedes ML og BMW X5 først og fremst er laget for å være komfortable på landevei, er Pathfinder en offroader i ordets ekte forstand: Den tar seg fram i skikkelig ulendt terreng og kan også trekke tunge lass.

Innvendig er det ganske typisk japansk fra denne tiden. Ingen luksusfølelse, men funksjonelt og praktisk. 
Innvendig er det ganske typisk japansk fra denne tiden. Ingen luksusfølelse, men funksjonelt og praktisk. 

Mer om Navara: Ble sterkest i klassen

Ikke mange konkurrenter

Rammekonstruksjon er bra for alt dette – men medfører mer primitive veiegenskaper enn de beste konkurrentene.

Som sjuseters SUV har den egentlig ikke mange konkurrenter, hvis vi ser bort fra de opplagte japanerne Toyota Land Cruiser og Mitsubishi Pajero. Når Pathfinder likevel har levd et liv i skyggen, har nok det først og fremst mye å gjøre med at den ble altfor dyr som personbil da den var ny.

Skikkelig fulgt opp

Pathfinder er en god bil rent teknisk sett. Sjekk for sikkerhets skyld bakbremser, og at det ikke er rust på bremseskivene. Sjekk også lenkarmene i forstillingen. Biler som bærer tydelig preg av å ha blitt brukt til offroadkjøring, bør du undersøke godt før kjøp. Vi har også hørt om rust rundt omkring på karosseriet, særlig bakluker og tak har blitt rammet.

Få eiere og ikke altfor høy kilometerstand er et godt utgangspunkt, sjekk også at bilen har vært skikkelig fulgt opp med servicer og bytte av slitedeler.

Enda større med 4x4? Sjekk denne!

2005-modeller får du nå helt ned mot 100.000 kroner, det er mye og tøff SUV for pengene!
2005-modeller får du nå helt ned mot 100.000 kroner, det er mye og tøff SUV for pengene!

Vi har testet den: For millionærer som virkelig vil snobbe ned