Mercedes GLK har tippet under 200.000 kroner i bruktmarkedet, da snakker vi sju-åtte år gamle biler som gjerne har gått endel. 
Mercedes GLK har tippet under 200.000 kroner i bruktmarkedet, da snakker vi sju-åtte år gamle biler som gjerne har gått endel. 

Her får du Mercedes-SUV til gunstig pris

Forgjengeren til en stor bilsuksess.

Mercedes har akkurat nå stor suksess med familie-SUVen GLC. Den kommer som ladbar hybrid, og akkurat den utgaven er det svært mange nordmenn som ønsker seg.

Så mange at det tidvis har vært lange ventelister på modellen som kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Da GLC ble lansert, erstattet den en modell som het GLK. Den kom på markedet i 2008 og kan nå være et godt kjøp som bruktbil.

Under 200.000 kroner

GLK var aldri noen stor salgssuksess som nybil. Det gjenspeiler seg også litt i bruktmarkedet, der du nå kan får veldig mye bil for pengene ved å velge denne.

Da den var ny, lå GLK-prisene ikke overraskende et godt stykke over de mer folkelige konkurrentene. GLK var kostbar i utgangspunktet, i tillegg tok Mercedes seg godt betalt for alt av ekstrautstyr. Det gjorde at kjøpesummen fort kom opp i 600.000-700.000 kroner.

Nå begynner den altså å få noen år på baken, og det merkes også godt på prisene.

Rundt 100 brukte GLK er til salgs i Norge akkurat nå, prisene starter på i underkant av 200.000 kroner.

Mercedes gikk for et kantete design på GLK, her skiller den seg ut fra mange konkurrenter.
Mercedes gikk for et kantete design på GLK, her skiller den seg ut fra mange konkurrenter.

Her får du diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner

Normal kilometerstand

Den rimeligste er en 2009-modell, med prisforlangende på 199.900 kroner. Den har 170-hesters dieselmotor, automatgir og firehjulstrekk, en svært attraktiv kombinasjon.

Kilometerstanden er heller ikke avskrekkende. Bilen har rullet 178.000 kilometer. Det er over gjennomsnittet i forhold til alder, men det bør fortsatt være mye bil igjen.

Vi har også sett taxi-kjørte eksemplarer med 400.000-500.000 kilometer på telleverket i brukmarkedet, da skal prisen være en god del lavere.

For å få biler som har rullet under 100.000 kilometer, må du opp til rundt 300.000 kroner. Der er det til gjengjeld ganske mye å velge mellom.

– Hvor billig kan jeg egentlig få bilen min til å gå?

I skyggen av konkurrentene

Det som er GLKs store styrker er komfort og kjøreegenskaper. Den har også en god dose luksusfaktor i interiøret, og er helt klart et hakk opp, sammenlignet med for eksempel de japanske konkurrentene.

Men noen plassmester er GLK ikke. Bagasjerom på bare 450 liter blir for lite for mange norske familier. Dermed havnet den i praksis i skyggen av biler som Volvo XC60, Audi Q5 og BMW X3.

Prisbildet varierer mye etter hvor "riktig" utstyrt bilene er. Derfor er det viktig å sette seg godt inn i markedet før man eventuelt slår til. I denne klassen er ting som skinnseter og navigasjon nærmest obligatorisk. Sparsommelig utstyrte biler oppfattes som ukurante i markedet, og skal være god del rimeligere enn de som har mye utstyr.

GLK er på plass i Brooms bruktbilguide. Klikk her for å lese mer om den:

Interiøret har høyere kvalitetsfølelse enn hos mange av konkurrentene. Mercedes tilbød også svært mye utstyr. 
Interiøret har høyere kvalitetsfølelse enn hos mange av konkurrentene. Mercedes tilbød også svært mye utstyr. 

Brukt SUV? Dette er de beste