Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En lang og opprivende rettssak er kommet til veis ende i Sverige: Til sammen fem sjefer fra nå den nå nedlagte bilprodusenten Saab måtte svare for alvorlige anklager.

Nå har dommen falt: Samtlige ble frikjent, dermed har også påtalemyndigheten lidd et betydelig nederlag.

De gikk nemlig høyt ut i saken mot de tiltalte, som blant annet ble beskyldt for å ha lurt ansatte og samarbeidspartnere til å tro at situasjonen i selskapet i tiden før konkursen var bedre enn den i praksis var. Det var også anklager om skattejuks mot den tidligere eieren og toppsjefen Victor Muller.

Men retten mente altså at bevisene som ble lagt fram, ikke holdt til å dømme noen av dem.

Med dette settes også et foreløpig, siste punktum i Saab-historien.

Slutt etter 74 år

Fem dager før julaften i 2011 fikk de ansatte i Saab meldingen de lenge hadde fryktet: Det var over og ut for selskapet. Kassa var tom, ingen ville lenger låne Saab penger – og dermed endte det i skifteretten.

74 år med bilproduksjon var med det over. For lokalsamfunnet i Trollhättan var det dystre nyheter. Det var ikke bare flere tusen Saab-ansatte som mistet jobben, her var det også store ringvirkninger, i et område av Sverige som fra før slet med høy arbeidsledighet.

De ansatte ved Saab-fabrikken i Trollhättan opplevde mye usikkerhet før det til slutt endte i konkurs. Flere tusen mistet jobben da et av Sveriges mest profilerte selskaper måtte gi opp. Foto: Scanpix.
De ansatte ved Saab-fabrikken i Trollhättan opplevde mye usikkerhet før det til slutt endte i konkurs. Flere tusen mistet jobben da et av Sveriges mest profilerte selskaper måtte gi opp. Foto: Scanpix.

Tøffe tider: GM stoppet salget av Saab

Gjorde kort prosess

Etter en turbulent historie med tunge, økonomiske motbakker, trodde mange at Saab var reddet for godt da General Motors (GM) tok over som eier i 1990.

Det amerikanske gigantkonsernet gikk ut med offensive planer og skulle gjøre Saab til et premiummerke, både i Europa og andre deler av verden. Det fikk de egentlig aldri til. I stedet havnet Saab mellom barken og veden.

De fikk lite penger til utvikling og måtte basere bilene sine på eksisterende biler fra Opel. Dessuten var modellutvalget tynt. Saab hadde i mange år bare to modeller, mens konkurrentene fikk stadig flere.

Da GM fikk store problemer i 2009, gjorde de kort prosess med flere av sine merker. Saab ble besluttet nedlagt, hvis man ikke kunne finne en kjøper til dem. Det var ikke spesielt enkelt, i en tid da det var krisestemning hos de fleste av verdens bilprodusenter.

9-5 SportCombi ble utviklet helt mot slutten av Saabs historie, men rakk ikke å komme i ordinær produksjon før konkursen var et faktum.
9-5 SportCombi ble utviklet helt mot slutten av Saabs historie, men rakk ikke å komme i ordinær produksjon før konkursen var et faktum.

Vi besøkte fabrikken: Her var det dramatiske tider

Manglet penger

Men ut fra det store intet, kom en nederlender ved navn Victor Muller. Han drev det bittelille sportsbilmerket Spyker, nå var han klar til å ta over Saab! Og GM var strålende fornøyd med at noen var villig til å gjøre det. Det var ett problem mindre for styrerommene i Detroit.

Hele historien med Spykers eierskap har blitt beskrevet som en såpeopera. Muller var kreativ og flink til å prate. Men han manglet dessverre to ting: Penger, og en realistisk forretningsplan. Han satte i gang det ene stuntet etter det andre. Når noe ikke fungerte, klarte han gang på gang å trekke opp noe nytt fra hatten.

Den store planen hans var nok å få solgt Saab til Kina. Men GM hadde vært både tøffe og kyniske i avtalen med Spyker. Det var store begrensninger på hva Muller kunne gjøre og ikke gjøre, i forhold til rettigheter. Blant annet var det aller meste av teknologien i Saabs modeller fra GM. Og det ville man ikke skulle havne på fremmede hender. Så Muller hadde lite å spille på, uten at det stoppet ham fra å forsøke!

Saab rakk å lage noen få eksemplarer av sin 9-3 Electric, vi i Broom er blant de få som faktisk har kjørt den. 
Saab rakk å lage noen få eksemplarer av sin 9-3 Electric, vi i Broom er blant de få som faktisk har kjørt den. 

Kina-avtale? Nei, den gikk i vasken

Gått bedre enn fryktet

Men etter to år var også dette over. Saab gikk konkurs, senere ble konkursboet snappet opp av det svensk-kinesiske selskapet NEVS, heller ikke det har gått på skinner.

Men i Trollhättan har det tross alt gått bedre enn mange opprinnelig fryktet. En god del av de tidligere Saab-ansatte har fått jobb hos NEVS. Mange har også begynt hos Volvo, som har ekspandert kraftig de siste årene.

Før jul i fjor ble de siste Saab-skiltene skrudd ned fra fabrikkbygningen i Trollhättan. Med mindre påtalemyndighetene anker, har vi nå også fått siste ord rundt selve konkursen i Saab.

Dette kan bli den aller siste Saaben

Hverken Jan Åke Jonsson eller Victor Muller gjorde noe straffbart i forbindelse med konkursen i Saab. Det har Vänersborgs Tingsrätt nå fastslått. Foto: Scanpix. 
Hverken Jan Åke Jonsson eller Victor Muller gjorde noe straffbart i forbindelse med konkursen i Saab. Det har Vänersborgs Tingsrätt nå fastslått. Foto: Scanpix. 

Se hva Harald klarte å sikre seg på auksjon