Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Reklamefilmen for den amerikanske brusgiganten Pepsi med superstjernen Kendall Jenner (21) i hovedrollen, ble sluppet på tirsdag og har skapt kritikk verden over.

Pepsi har publisert en beklagelse og trekker den kontroversielle reklamekampanjen, skriver Independent.

Utskjelt for reklamefilm

I videoen er Jenner på en photoshoot da hun plutselig ser unge mennesker marsjere i gatene. Med en boks Pepsi i hånden inntar hun protestmarsjen, og etterhvert som spenningen stiger gir hun en pepsiboks til en politibetjent. Han drikker boksen og alle jubler.

Den to og et halvt minutter lange reklamefilmen har tittelen «Live for now moments anthem» og Skip Marley-sangen «Lions» går gjennom reklamen.

Dette er støtende, synes fansen, og anklager Jenner og Pepsi for å bruke en politisk kamp for menneskerettigheter til å håve inn reklamepenger.

🙏🏻🙏🏻🙏🏻 (hey @orenjous)

Et innlegg delt av Elliot Tebele (@fuckjerry)

Trekker reklamekampanjen

Folk raser i sosiale medier og mener brusgiganten er respektløs overfor politiske bevegelser som for eksempel #BlackLivesMatter.

– Hvis pappa bare hadde visst om Pepsis krefter, skriver datteren til Martin Luther King jr på Twitter.

Onsdag kveld norsk tid besluttet Pepsi å trekke tilbake reklamekampanjen. Den er tatt bort fra Youtube, og nå ber Pepsi om unnskyldning.

– Vi mente ikke å ta lett på et alvorlig tema. Vi tar bort innholdet og ber om unnskyldning for å ha satt Kendall Jenner i denne situasjonen, sier en representant for Pepsi.

– De tar bort virkeligheten

Bente Kvam Kristoffersen i reklamebyrået Trigger mener at Pepsi prøver å innta en politisk rolle som de ikke har troverdighet til å ta.

– Pepsi gjør store samfunnsproblemer lettbeint, de tar bort viktigheten av demonstrasjoner, og det er det som irriterer folk. De forsøker å kapitalisere på de største motstandsbevegelsene som har vært i USA og det blir for lettvint, sier Kvam til TV 2.

DAGLIG LEDER: Bente Kvam Kristoffersen er daglig leder i PR-byrået Trigger. Foto: Trigger
DAGLIG LEDER: Bente Kvam Kristoffersen er daglig leder i PR-byrået Trigger. Foto: Trigger

– Jeg tror det var svært viktig for merkets omdømme verden over at Pepsi tok kampanjen av lufta såpass fort som det de gjorde. Samtidig som jeg synes det er interessant at en aktør av et slikt kaliber kan gjøre en så stor tabbe.