LEMPER PÅ REGLENE: Kulturministeren la i dag fram et lovforslag som lar TV 2 og andre kommersielle kringkastere sende reklame på delt skjerm, mens sportssendingene pågår. 
LEMPER PÅ REGLENE: Kulturministeren la i dag fram et lovforslag som lar TV 2 og andre kommersielle kringkastere sende reklame på delt skjerm, mens sportssendingene pågår.  Foto: Varfjell, Fredrik

TV 2 får sende reklame under sportssendingene

Kulturministeren lemper på reklamereglene for kommersielle kringkastere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er du lei av at sykkelsendingen blir avbrutt av reklame når det nærmer seg en spennende målgang i Tour de France?

Det er kulturminister Linda Hofstad Helleland. Regjeringen foreslår i dag at TV 2 og andre kommersielle kringkastere kan få sende reklame på såkalt delt skjerm. Det vil si at man kan vise bilder fra et sykkelritt, samtidig som reklamen kjøres.

– Ja, de som nå har fått nok av å få avbrutt en spennende sending med reklameinnslag, de kan nå fortsatt følge sendingen fortsetter i en boks oppe i hjørnet på skjermen, samtidig som reklameinnslaget, sier Helleland, til TV 2.

– Har irritert seg

– Dette er jo spesielt gledelig for alle som er interessert i sport. Så dette tror jeg vil glede mange TV-seere, mener kulturministeren.

Norge har lenge hatt en restriktiv reklamepolitikk. I Høyre vil de liberalisere, og legger derfor fram dette forslaget i Stortinget allerede før påske. Får det flertall, vil den nye loven gjelder fra 1.juli.

– Det er på tide. TV-bransjen og mediapolitikken er i en enorm endring, sier Helleland.

– Så kulturministeren står altså her og innrømmer at du er blant de som har irritert seg over at TV 2 har gått i reklame når det drar seg til?

– Ja, he, he, jeg skal innrømme det. Så når man framover kan følge sykkel-VM i Bergen i høst, eller Tour de France, så kan man altså følge det helt inn til mål uten å være redd for å bli avbrutt av reklame, sier Helleland.

– Jaggu på tide

I TV 2 blir nyheten fra kulturministeren mottatt med glede og forventning.

– Dette var jaggu på tide, sier sykkelkommentator Christian Paasche.

– Slik jeg ser det så er dette en vinn-vinn-situasjon for både annonsørene og seerne.

TV 2 Sportens event-sjef, Christine Espeland tror dette vil bli brukt i de fleste idrettene TV 2 har rettigheter til.

– Split screen vil hjelpe oss både i fotball, håndball, sykkel og langrenn. Jeg ser for meg at vi benytter oss av dette for eksempek under naturlige pauser slik som time out i håndball, og spillerbytter i fotball. Annonsørene vil inn i aktiv idrett. Vi opplever at det ikke holder lenger å komme foran og bak omgangene, sier Espeland.

TV 2s juridiske direktør, er også fornøyd med at det åpnes opp for denne typen reklame.

– Men det har tatt sin tid. Dette var ute på høring allerede i 2015. Ideelt sett hadde vi ønsket at dette ikke bare gjaldt for direktesendinger, men også for vanlige programmer. Direktivet åpnet for at man kunne gått lenger enn regjeringen her gjør, sier Tomas Myrbostad.