Dette kan bli en skikkelig Norges-favoritt
Her får du mye utstyr og god framkommelighet.
Opel er allerede godt i gang med salget av sitt rykende ferske flaggskip: Andre generasjon Insignia.
Den er tilgjengelig både som kombi og stasjonsvogn, og prisene starter på 334.900 kroner.
Men til høsten kommer også den varianten som passer aller best til det norske markedet: Insignia Country Tourer.
Her er det 2 cm ekstra bakkeklaring, firehjulsdrift og litt offroad-styling – og i kjent Opel-stil lokkes det med en lang liste med standardutstyr.
Her får du luksus til folkelig pris
Fjernlys som når 400 meter
Opel fortsetter sin produktstrategi med biler riktig utstyrt for Norge. Med kun ett utstyrsnivå, er listen over standardutstyr lang.
Nye Insignia Country Tourer har for eksempel andre generasjon av Opel IntelliLux LED-matrix. De 32 ledsegmentene skifter lynraskt mellom ulike lysmønstre, og bidrar til økt sikkerhet på veien.
I tillegg til dette sørger et dedikert LED-segment i hver frontlykt for å gi et fjernlys som rekker 400 meter foran bilen.
– Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler
Nytt head up-display
I det helt nye head-up-displayet vises informasjon om trafikkskilt, hastighet og informasjon fra navigasjonen, slik at sjåføren kan holde øynene på veien.
For enklere parkering kommer er det også 360-graders "surround view". Fire kamera på hver siden av bilen, sørger for å gi deg fullstendig oversikt.
Foran sitter man i siste generasjon ergonomiske AGR-seter, nå også tilgjengelig med elektrisk justerbare sidevanger, massasje og ventilasjon. For økt komfort kan også nevnes: Oppvarmet frontrute, varme i baksetet, elektrisk håndfri bakluke og 3-delt bakseterygg.
Brukt Insignia: Dette er mye bil for pengene
Forbedret 4x4-system
Åttetrinns girkasse og nytt firehjulsdriftsystem: Som En del av det omfattende standardutstyret i nye Insignia Country Tourer er en ny åttetrinns automatkasse. Helt nytt er også Twinster firehjulsdriftsystemet med elektronisk styrt momentfordeling.
Standard for Insignia Country Tourer er også siste generasjon av FlexRide. Den sørger for å tilpasse støtdempere, styring, girskift og gassrespons basert på tre ulike innstillinger, «Standard», «Sport» og «Tour».
Det er imidlertid ikke luftfjæring som gir mulighet for å heve bilen, slik som blant annet er mulig med Audi A4 Allroad.
Brooms bilguide: Her finner du 171 omtaler av Opel!
To sterke motorer
Under panseret befinner det seg to solide kraftpakker som sørger for rikelig med med krefter til firehjulsdriftsystemet.
For de som foretrekker bensinmotor, kommer Insignia Country Tourer med en toliters bensinturbo på hele 260 hestekrefter og 400 Nm dreiemoment.
Ønsker du dieselmotor, er alternativet en toliters BiTurbo med 210 hestekrefter og 480 Nm.
Det er med andre ord ingen hybride varianter av Insignia Country Tourer.
Bilen skal vises for første gang under bilutstillingen i Frankfurt i september, og bli tilgjengelig for bestilling kort tid etterpå. Norske priser er ikke klare enda.
Brooms bilguide: Dette mener norske Opel-eiere om sin Country Tourer