De ser ganske like ut – AMG GT Roadster og AMG GT C Roadster – men sistnevnte er en god del både sterkere og dyrere enn den andre.
De ser ganske like ut – AMG GT Roadster og AMG GT C Roadster – men sistnevnte er en god del både sterkere og dyrere enn den andre.

Det skiller 400.000 kroner mellom disse – og det er den dyre nordmenn vil ha

Her kan du virkelig nyte sommeren!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Våren har kommet. Det er ingen tvil om det. Da begynner man å fiske fram lekre sommerbiler fra mørke avkroker og garasjer.

Noen tar steget fullt ut og kjøper seg like godt en helt ny sommerbil. Og hva er vel da mer naturlig enn å gå for en cabriolet.

Mercedes har flere åpne modeller i sitt sortiment, men de to råeste og nyeste utgavene heter AMG GT Roadster og AMG GT C Roadster.

Nå er prisene på disse i Norge klare. Det blir ikke billig, folkens!

Ser du hva som koster 90.000 kroner på denne bilen?

Mercedes har valgt å bruke stofftak i stedet for ståltak. Det gjør det i alle fall lettere for alle du møter i trafikken til å skjønne at du har valgt cabriolet.
Mercedes har valgt å bruke stofftak i stedet for ståltak. Det gjør det i alle fall lettere for alle du møter i trafikken til å skjønne at du har valgt cabriolet. Foto: Daimler AG

Fra 1,6 millioner

I utgangspunktet burde åpen bil være fyfy i Norge. Her er nemlig cabriolet-salget marginalt. Men akkurat AMG GT/GT C Roadster ser ut til å ha truffet en nerve, og er allerede utsolgt. Og det til tross for relativt heftig prising.

Inngangsbilleten er nemlig drøyt 1,6 millioner kroner.

Velger du verstingutgaven, og det gjør altså nordmenn flest (som i denne sammenheng betyr rundt 10 mennesker), så må du ut med drøyt 2 millioner kroner.

Perfekt for deg som elsker å kjøre bil!

Mye krefter

Med en nesten identisk 4-liters V8-er med twin turbo under panseret, er begge særdeles heftige kjøremaskiner.

I innstegsmodellen er det hentet ut 476 hk / 630 Nm. Det sørger for en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4 sekunder blank.

Toppfarten er naturligvis kun av akademisk interesse her i Norge, men du kan altså klare 302 km/t på tyske autobahn. Da røsker det greit i håret ...

AMG – tre bokstaver som står for mye moro!

Bilen til høyre har gullakken, som koster 90.000 kroner ekstra. 
Bilen til høyre har gullakken, som koster 90.000 kroner ekstra.  Foto: Daimler AG

Mer krefter

Enda mer hårreisende er altså AMG GT C. Her får du nemlig 557 hk / 680 Nm.

Denne klarer sprinten til 100 km/t på brennkjappe 3,7 sekunder. Mens toppfarten er 316 km/t.

C-en har i tillegg flere tekniske løsninger som ble utviklet til racing-utgaven, AMG GT R. Dette inkluderer aktiv bakhjulsstyring og en elektronisk kontrollert differensialsperre.

Bredere front- og bakparti tillater økt sporvidde for optimalt grep og enda høyere hastigheter i svinger.

Bedre medisin mot 40-årskrisa får du ikke

Toppløs på 11 sekunder

Begge modeller har et tre-lags stofftak som kan åpnes og lukkes på 11 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t.

Takstrukturen av magnesium, stål og aluminium sørger for et lavere tyngdepunkt og bedrede kjøreegenskaper.

Sikkerheten ivaretas blant annet gjennom integrerte aluminiums rollover-barer.

Mercedes-AMG GT- og GT C Roadster lanseres i mai.

AMG GT C Roadster: – Dette er et monster

Vi har testet AMG GT C Roadster - les mer her