Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvor går veien videre for bilen? Det er ulike oppfatninger om mye, men en ting ser alle ut til å være enige om: Selvkjørende biler er ikke et spørsmål om hvis, men når.

Det betyr at omtrent alle bilfabrikanter satser på selvkjørende teknologi, og ønsker å ha biler som kjører av seg selv innen kort tid.

Men hvilke merker har best sjanse til å hevde seg på dette feltet når den tid kommer, at bilene kjører rundt av seg selv? Det har Navigant Research som driver markedsanalyse av ulike teknologimarkeder sett nærmere på. I deres analyser tok de for seg 18 ulike selskaper som jobber med autonom teknologi, og noterte at det er en del forskjeller ute og går.

Noen selskaper har jobbet med autonom teknologi i årtier, mens andre har kommet til ganske nylig. Felles for de sistnevnte er at de har klatret opp på teknologistigen gjennom å kjøpe andre selskaper, og/eller har investert i ulike andre teknologiselskaper, samt har rekruttert strategisk viktig nøkkelpersonell til oppgaven.

Ford investerer tungt

De ulike selskapene ble vurdert etter ulike kriterier: Fremtidsmål, markedsstrategi, partnere, produksjonsstrategi, teknologi, salg, markedsføring og distribusjon, produksjonsevne, produktkvalitet og holdbarhet, produktportefølje og langvarig slagkraft.

Ut fra dette kom man så fram til en rangering av de ulike merkene, og at selskaper som GM og Ford havner der de gjør, har mye å gjøre med deres styrke for å gjøre investeringer, samt allianser og oppkjøp.

Superbilen for deg med dårlig råd

I forrige uke kunngjorde f.eks Ford at de hadde investert 700 millioner dollar for å jobbe med autonom teknologi i sin Flat Rock-fabrikk, samt at de ansatte hundrevis av ingeniører for å doble innsatsen innen såkalt Connectivity, som er et essensielt element i autonom teknologi. GM på sin side driver med testing av selvkjørende Chevrolet Bolt-biler i California og Arizona, og skal begynne testing på veiene i Michigan snart.

Her ser man at fire selskaper skiller seg ut, i den grønne firkanten øverst til høyre. 
Her ser man at fire selskaper skiller seg ut, i den grønne firkanten øverst til høyre. 

Fire ledende selskaper

Etter analyse kom man fram til følgende. Fire selskaper blir ansett som ledende på autonom teknologi: Ford, GM, Renault-Nissan og Daimler. Deretter følger de såkalte deltagerne, som er VW, BMW, Waymo, Volvo/Autoliv/Zenuity, Delphi, Hyundai, PSA, Tesla, Toyota og ZF.

Denne bilen har noe ingen andre har

Til slutt har man utfordrerne som er Honda, Uber, nuTonomy og Baidu. Felles for selskap i den siste gruppen er at de har en for dårlig langsiktig strategi, og ikke driver nok testing med autonome biler, ifølge analysen som er gjort.

PS: Overrasket over at Tesla ikke er på topp 10-lista? Det er vi også. Her kan det nok virke som Navigant Research vekter de tradisjonsrike bilprodusentene mye tyngre enn relativt ferske Tesla. Men i praktisk bruk leder Tesla an akkurat nå, med sin autopilot-teknologi.

Ford har testet mye med selvkjørende biler, her deres Fusion Hybrid med LiDAR sensor-teknologi, som gjør at bilen kan kjøre av seg selv i mørket uten tradisjonelle lys.  
Ford har testet mye med selvkjørende biler, her deres Fusion Hybrid med LiDAR sensor-teknologi, som gjør at bilen kan kjøre av seg selv i mørket uten tradisjonelle lys.  

Her er topp 10-listen over selskaper innen selvkjørende biler:

1. Ford

2. GM

3. Renault-Nissan

4. Daimler

5. VW

6. BMW

7. Waymo

8. Volvo/Autoliv/Zenuity

9. Delphi

10. Hyundai

Selv de største optimistene tok feil