Drømmebilen for mange, og nå kan de få den i nybilstand. 
Drømmebilen for mange, og nå kan de få den i nybilstand. 

Skal lage 10 eksemplarer – og de blir ikke billige!

Skal se ut som den gjorde da den forlot fabrikken på 60-tallet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilverdenen er full av vandrehistorier, som etter en tid gjerne blir ansett som sanne.

Mitsubishi Starion skulle egentlig hete Mitsubishi Stallion, men japanerne klarte ikke si L, så det ble R i stedet. Høres dette ut som en troverdig historie?

Så har du den om Henry Ford som visstnok var så fan av Alfa Romeo at han løftet på hatten hver gang han møtte en. Det fantes vel knapt en Alfa Romeo i USA når Ford kjørte bil, så det sier seg selv at den historien ikke kan stemme (men det finnes Alfa-fans som sier at Ford ble feilsitert, og at han ikke sa «hver gang», men «når», noe som gjør historien ihvertfall litt sannsynlig).

Så har vi selvsagt den berømte historien om Ferruccio Lamborghini, som visstnok ble fortalt av Enzo Ferrari at han skulle holde seg til traktorproduksjon (da han klaget på en av sine Ferrarier), og at han derfor begynte med sportsbiler. En god historie som Lamborghini har spilt mye på opp gjennom årene.

Hva angår Enzo Ferrari skal han også ha sagt at «Jaguar E-Type er verdens vakreste bil». Men når og hvor sa han egentlig det? Har noen noe bevis på dette sitatet i det hele tatt?

Restaurert til nybilstand

En nydelig bil, men som mange designeksperter har påpekt: Er ikke hjulene litt for langt inn under bilen til å gi den tittelen
En nydelig bil, men som mange designeksperter har påpekt: Er ikke hjulene litt for langt inn under bilen til å gi den tittelen "verdens vakreste"?

Men uansett om Enzo sa det eller ikke, så er Jaguar E-Type en rullende legende. Prisstigningen har vært formidabel de siste årene, og særlig ettertraktet er de såkalte Series 1, fra 1961 til 1967.

Dette har medført at Jaguar Classic nå følger i fotsporene til det Land Rover og Range Rover allerede har annonsert: Nemlig at man lager en liten serie med «nye» biler av deres mest ikoniske modell.

For Jaguar Classic er dette selvsagt E-Type, og man vil lage 10 biler som blir restaurert til nybilstand.

Det innebærer at bilen skal se ut som den gjorde da den forlot fabrikken på 60-tallet, og den skal settes sammen på samme måte som arbeiderne ville ha gjort det da (minus øldrikking og fagforeningsmøter i tide og utide).

Selv de største optimistene tok feil

Det blir dyktige fagfolk som kommer til å ta seg av de ti bilene. 
Det blir dyktige fagfolk som kommer til å ta seg av de ti bilene. 

Den første bilen er en 1965-modell som kjørte 125.000 km fram til den ble parkert i 1983 i California. Den er nå restaurert til fullstendig nystandard, og skal premierevises under verdens største klassiker-utstilling: Techno Classica i Essen, Tyskland.

Bilen er selvsagt matching numbers (original motor og girkasse osv), og vil være til salgs når messen er over.

Ikke billig

Prisen for en slik nyfødt E-Type vil være rundt 3 millioner kroner, og hvis du ønsker det kan Jaguar Classic også legge på noen options. Har du f.eks en tidlig Series 1 uten fullsynkronisert girkasse, kan du få det, og hvis du vil ha bedre bremser fra Series 2 får du det.

Det samme gjelder et oppgradert kjølesystem hentet fra den såkalte «Lightweight» E-Type, som var en racerversjon av bilen, og som Jaguar Heritage nylig lagde seks nye eksemplarer av.

Tilslutt får den lykkelige kjøper en «fabrikkny» klassiker, som vil misunne alle andre E-Type eiere. Deretter er det bare å kjøre avgårde i det som Enzo Ferrari kalte «verdens vakreste bil». Før han kjeftet opp Ferruccio Lamborghini, og lo over japanere som ikke kunne uttale L...

Arbeiderne krever å få lage elbil