Den ser ganske anonym ut i sort. Men dette var noe av det aller råeste av SUVer som var mulig å oppdrive i 2002. V8-eren under panseret sørger for dyp buldring og yter nesten 350 hk. Faksimile: Finn.no
Den ser ganske anonym ut i sort. Men dette var noe av det aller råeste av SUVer som var mulig å oppdrive i 2002. V8-eren under panseret sørger for dyp buldring og yter nesten 350 hk. Faksimile: Finn.no

BMWs råskinn er blitt billig

Denne var det ikke mange som holdt følge med.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW var tidlig ute med å tilby en modell i SUV-segmentet. Første generasjon av X5, som kom rundt årtusenskiftet, var i realiteten en litt forhøyet versjon av den tids 5-serie stasjonsvogn.

Oppskriften var med andre ord enkel, men svært effektiv. Litt bedre bakkeklaring, firehjulsdrift og litt plastdetaljer var nok til å friste kundene.

Takket være et heftig prispåslag, ble det også en hyggelig business-case. X5 var en suksess fra dag én.

Det ble dessuten laget en helt spesiell utgave av X5, med en helt spesiell motor. 4.6is gjorde X5 til en ulv i fåreklær – takket være V8-motoren på den gang svimlende 347 hk!

Dette mener norske X5-eire om bilene sine

Verditap

Nyprisen var en enda mer svimlende enn effekten. Over 1,3 millioner kroner var listeprisen i Norge, før du la på nødvendig ekstrautstyr.

Men det var da. På bruktmarkedet, 15 år senere, er den rent "billig" ...

Vi har altså funnet en 2002-modell som har gått "bare" 167.000 kilometer, med en prislapp på drøyt 200.000 kroner.

Den sorte bilen ser mer eller mindre akkurat lik ut som en helt vanlig X5. Men denne gjør altså 0-100 km/t på bare 6,5 sekunder.

Når is-en ble levert i rød, kommer blant annet Aero-stylingen, i form av lakkerte fangere foran og bak, bedre fram.
Når is-en ble levert i rød, kommer blant annet Aero-stylingen, i form av lakkerte fangere foran og bak, bedre fram.

Kjøpeguide på andre generasjon BMW X5

Godt holdt

Bilen omtales som i god stand, og bildene indikerer i alle fall at det stemmer ganske bra. Den ser pen ut, både utvendig og innvendig. Den er EU-godkjent til 2018.

Med på kjøpet før du 20" felger til sommerdekkene, og 18" felger til vinterdekkene.

Som vanlig er det også godt med utstyr i en X5: Navigasjon, elektriske sportsseter, telefon, automatgir, sportsratt, multifunksjonsratt, klimaanlegg og tilhengerfeste er på plass, for å nevne noe.

Klikk her for å se hele annonsen

Slipper dieselproblemer ...

Nå skal det sies at X5 anno starten på 2000-tallet ikke akkurat er kjent for å være det mest driftssikre på fire hjul. Motormessig er det imidlertid dieselmotorene som har mest problemer. Der røyk både turbo og dieselpumpe for et godt ord.

4,4-lites bensinmotoren var også kjent for å være heller skral, og brukte fryktelig mye olje.

Mens 4,6-literen tross alt ikke like mye problemer hengende over seg. At bensinforbruket er nok til å ruinere en hel nasjon, er du helt sikkert klar over hvis du vurderer en slik bil.

Her kan du lese mer om problemene med første generasjon BMW X5

BMW har aldri vært redd for å spa på med effekt. Med denne motoren var X5 noe av det sprekeste på SUV-markedet i 2002.
BMW har aldri vært redd for å spa på med effekt. Med denne motoren var X5 noe av det sprekeste på SUV-markedet i 2002.

... Men ikke andre problemer

Problemet er bare at automatgirkasse, clutch, firehjulsdriftsystem og elektronikk også har har hatt en lei tendenes til å havarere i første generasjon X5.

Til bilen vi omtaler her sitt forsvar, skal det sies at det ble bedre etter 2001...

Vesting-utgaven av X5 ble forøvrig erstattet av en enda raskere utgave i 2004. Da ble nemlig 4.6is til 4.8 is. Men det får bli en annen historie.

Poenget er altså at du kan få tak i en svært hurtig og ganske sjelden X5, i tilsynelatende god stand, for rundt 200.000 kroner.

Tør du å ta sjansen?

Les om SUV-ene fra Helvete her!