Brooms redaksjonssjef har tatt førerkort klasse BE, som gjør at han kan kjøre med ilhenger som har totalvekt opptil 3,5 tonn. Her har han nettopp fått beskjed at sensor Ann Iren Dahl at prøven er bestått.
Brooms redaksjonssjef har tatt førerkort klasse BE, som gjør at han kan kjøre med ilhenger som har totalvekt opptil 3,5 tonn. Her har han nettopp fått beskjed at sensor Ann Iren Dahl at prøven er bestått.

Her går Broom-Vegard opp til «eksamen» – 24 år siden sist

Akkurat dette trenger mange nordmenn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Våren er høysesong for sjauing. Når snøen trekker seg tilbake, dukker det som regel opp litt av hvert av gamle synder som en gjerne skulle kvittet seg med.

Rydding rundt i og rundt hus, garasje og hage gir som regel både ett og to tilhengerlass med bøss.

Ja, også er det jo snart tid for å få ut båten. Eller kanskje du skal frakte sommerbilen som fortsatt trenger litt mekking fra vinterlagring til garasjen på henger?

Uansett er det en stor fordel å kunne kjøre bil med henger. Lovlig. Skal du klare alt som er nevnt over, trenger du førerkort klasse BE. Da kan du kjøre henger med totalvekt opp til 3,5 tonn (husk forresten også å sjekke hvor mye bilen din har lov til å trekke. Det står i vognkortet!).

De av oss som ikke har hatt BE fra starten av, må ta det ettertid. Og det kan være en krevende opplevelse ...

Tilhenger: Mange kjører ulovlig uten å vite det

24 år bak rattet

Jeg har altså hatt førerkortet mitt, uten avbrudd (bank i bordet!), siden et par dager etter at jeg ble 18 år. Det betyr at jeg har kjørt bil i snart 24 år!

Nå var det tilbake på skolebenken. Med både teori og øvelseskjøring.

Der fikk jeg saktens bekreftet at det kan være smart å få en påminnelse om hvordan du egentlig skal kjøre bil. Det viste seg nemlig at jeg hadde pådratt meg noen dumme uvaner ...

Det er mange av oss som skal i gang med vårsjauing. Hvis du har førerkort klasse B, kan du trekke henger med maks totalvekt på 750 kilo.
Det er mange av oss som skal i gang med vårsjauing. Hvis du har førerkort klasse B, kan du trekke henger med maks totalvekt på 750 kilo.

Nå kommer nye regler for kjøring med tilhenger

Mange fallgruver

Du vet hvordan det er: En blir litt slurvete med blinklys. Bremser for sent inn mot kryss. Glemmer en del skilt. Velger feil felt i eller før rundkjøringer. For å nevne noe.

Joda, det er mange fallgruver. Og ikke prøv å fortelle meg at du aldri gjør det feil i trafikken selv. Som mattelæreren min alltid sa da han tok meg i å jukse (gang på gang): Du lurer bare deg selv ...

Tilhengeren kostet ham førerkortet

Tilhenger med egen vilje

Jeg tok opplæringen jeg trengte på en lokal kjøreskole, og innrømmer at jeg ikke følte meg veldig trygg på rygging med henger da jeg møtte opp.

Det er såpass sjelden jeg gjør det, at jeg nesten må lære meg alt på nytt hver gang. Ja, for jeg har altså kjørt med henger før også. Men med "vanlig" førerkort det er altså kun lovlig å trekke henger med høyst 750 kg tillatt totalvekt.

Tilbake til rygging med henger. Noen ganger virker det som om hengeren har sin egen vilje. Andre ganger virker det som om den rett og slett er ute etter å gjøre livet surt for meg, og er besatt av styggen sjølv!

Så ja, det var nyttig med litt øvelse.

Dette er trafikkregelen du må være Einstein for å forstå

A-ha-opplevelse

Men den største a-ha-opplevelsen jeg fikk var likevel knyttet til teorien. Lastsikring, for eksempel. Hvordan det skal gjøres, med låsing, stenging/stempling og surring. Jada, nå kan jeg begrepene også.

Og dette med sjekking av hvor mye bilen kan trekke, hva hengeren og dekkene tåler og bremselengde med henger.

Ja, og så enkle ting som at sikkerhetswiren ikke skal surres rundt selv hengerfestet, men i stedet kobles på en egen krok (på biler som har dette). Les mer om det her!

Det er smart å bruke litt tid på å lese seg opp.
Det er smart å bruke litt tid på å lese seg opp.

Sikring av last på tilhenger: Mange tror dette er lovlig

Oppkjøring

Under øvelseskjøringen fikk jeg luket bort noen av uvanene jeg nevnte over. Samtidig som jeg fikk kjørt meg litt varm på det å både rygge og kjøre rundt i smågater med henger på slep.

Det er helt klart en god følelse å kjenne at en blir tryggere på bilkjøringen – også med henger.

Til slutt var det bare å møte opp på veistasjonen i Hønefoss, og bli med sensor Ann Iren Dahl på teorisjekk og oppkjøring.

Det gikk bra, og pluselig har jeg altså en E i førerkortet som jeg ikke hadde før.

Video: Dette MÅ du være obs på når du kjører med tilhenger

Koster

Men selv om det er snakk om relativt lite teori og ikke så mange timene med kjøring, koster herligheten noen kroner likevel.

Det koster rundt 1.000 kroner å ta selve oppkjøringen og få nytt førerkort.
Det koster rundt 1.000 kroner å ta selve oppkjøringen og få nytt førerkort.

Totalt endte BE-betegnelsen på rundt 8.000 kroner, inkludert betalingen for leie av henger i forbindelse med oppkjøringen, selve oppkjøringen og nytt førerkort.

Det nye førerkortet fikk jeg forøvrig i posten kort tid etterpå.

Men nå tenker jeg ikke på det. Nå er det bare å glede seg til vårsjauing og å hente båten!

Dette MÅ du være obs på om du kjører med tilhenger

Pass deg for tilhenger-fellen