Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i vinter var Broom på besøk i Forskningsparken i Oslo, der vi var først ut med å teste Audi Norge sitt nyeste 3D-stunt: Audi Sandbox.

Det handler rett og slett om å leke med bil i sandkassen, slik vi gjorde som barn. Bortsett ifra at dette er mye morsommere, takket være virtual reality og 3D-briller.

På noen få måneder har konseptet gått sin seiersgang rundt hele verden.

Slik viste de fram en stor bilnyhet

– Crazy fun

– Ja, det er vanvittig. Sist jeg sjekket hadde vi hatt over 60 oppslag i internasjonale nyheter rundt om i hele verden. I tillegg ønsker Discovery-systemet i Canada å bruke våre filmer i programmet Daily Planet. Tre tyske TV-kanaler planlegger allerede Norges-besøk for å se på sandkassa vår, forteller en entusiastisk kommunikasjonssjef i Audi, Øyvind Rognlien Skovli.

Blant tech-fansen er det ekstra stas at selv Tony Fadell, som var med å utvikle første generasjon iPod, lar seg imponere.

– Crazy fun, skriver han på sin Twitter-konto.

Denne SUV-nyheten har mange ventet på

Virtuell verden

For de som ikke har fått det med seg enda. La oss kjapt forklare konseptet:

Utgangspunktet er enkelt nok: En sandkasse. Så plasseres et par spader og noen lekebiler oppi. Alle henger med, foreløpig. Det er alt som skjer etterpå som gjør dette så spesielt.

Over sandkassen henger det nemlig en scanner. Den lager et 3D-kart over sandkassen og alt som befinner seg der.

Ved siden av sandkassen er det en enhet som består av sete, ratt og pedaler til en Audi Q5.

Så er det bare å sette seg bak rattet, ta på seg virtual reality (VR)-brillene, og vips, så er du krympet og kan kjøre rundt oppi sandkassen!

Her kan du lese mer om prosjektet

Kommunikasjonssjef i Audi Norge, Øyvind Rognlien Skovli gleder seg over suksessen til Audi Sandbox.
Kommunikasjonssjef i Audi Norge, Øyvind Rognlien Skovli gleder seg over suksessen til Audi Sandbox.

Med denne er det lurt med et ekstra sett undertøy

Godt promotert

Audi har naturligvis laget et par videosnutter som viser hvordan systemet fungerer i praksis. Disse ligger både på youtube og Audis egen hjemmeside.

Kringkastingsorganisasjonen Deutsche Welle har også delt prosjektet via sin Facebook-side, noe som alene har generert over 4 millioner visninger, 10.000 likes og nær 50.000 delinger.

Her er Audis nye hytteekspress!

Daglige henvendelser

– Nesten daglig kommer det henvendelser fra utlandet om sandkassa. Det er både journalister, nøkkelpersoner i Audi AG og forhandlere fra ulike land som er nysgjerrige på hva vi har fått til ved hjelp av leken bruk av VR-teknologien, fortsetter Rognlien Skovli.

Undertegnede fikk altså selv teste ut opplegget – og kan skrive under på at det var et skikkelig kick. Video fra Brooms møte med Audis 3D-teknologi kan du se i klippet under:

Denne Audien er akkurat så rampete som den ser ut