Det skal ikke store smellen til før du kan få en stygg skade i frontruten. Det erfarer mange av oss - hver dag. Foto: Hurtigruta Carglass.
Det skal ikke store smellen til før du kan få en stygg skade i frontruten. Det erfarer mange av oss - hver dag. Foto: Hurtigruta Carglass.

Liten skade sender 700 biler på verksted – hver dag

Og nå er det høysesong for dette.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det trenger ikke være store smellet. Kanskje ser du ikke noen skade heller, med én gang. Men så legger du merke til det: Steinsprutskaden i frontruten. Det synlige beviset på at du har blitt truffet av noe hardt, rett i "fleisen".

Steinsprut er en type skade få kanskje reflekterer særlig over, men som koster forsikringsselskapene store summer. Hele 1,5 milliarder kroner i året, viser tall fra Finans Norge.

Våren skiller seg ut

– Våren er høysesong for denne type skade. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

 Arne Voll er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet Gjensidige.
 Arne Voll er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet Gjensidige.

Beregninger Gjensidige har gjort viser at 700 bileiere daglig må ta turen innom et verksted i år for å reparere ruten.

Alternativt må den skiftes ut.

– Steinsprutskader er det mye av gjennom hele året, men våren skiller seg ut som de månedene med flest skader. Veier som har vært strødd med sand er mer utsatt enn veier som kun har vært saltet, sier Voll.

Mange betaler for ting de egentlig ikke trenger

Fire millioner hver dag

Alle som har kjørt bil en stund har nok opplevd at det har sagt «pang» når en er ute og kjører. Noen ganger resulterer dette i en steinsprutskade i lakken, men ikke sjelden ender en opp med en liten «rose» i frontvinduet.

Hele 249.682 personer i Norge måtte på verksted for å reparere ruten i 2016.

– Skadene koster fire millioner kroner, hver eneste dag, men bilistene slipper billig unna, sier Voll.

Blir dyrere

Han legger til:

– Siden vi snakker om svært store kostnader for Gjensidige og forsikringsbransjen, ønsker vi at kunden velger å reparere ruten, istedenfor å skifte den. Dette er gratis for kundene som har kasko eller delkasko. Må ruten skiftes må kunden normalt ut med en egenandel på 2.000 kroner.

Antatt skader blir flere, samtidig som de også blir dyrere.

I 2016 økte antall steinsprutskader med 5,1 prosent, mens erstatningene økte med 8,1 prosent.

Eksperten svarer: Bytte rute selv? Det kan du nok fort angre på

Tips for å unngå steinsprut

• Holde god avstand til bilen foran

• Er uhellet ute, få reparert skaden så rask som mulig.

• Dekk gjerne med gjennomsiktig teip for å beskytte skaden.

Dette er viktigst når vi har bilen på verksted