Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den siste tiden har en kronerulling for Barnekreftforeningen på Facebook spredd seg enormt og skapt stort engasjement blant norske Facebook-brukere.

Kronerullingen skjer gjennom et digitalt kjedebrev, som utifra antall likerklikk, delinger og kommentarer avgjør hvilket beløp man skal donere.

Både bedrifter, politiske partier og privatpersoner har tatt utfordringen, og nå har også artisten Alan Walker lagt ut kjedebrevet på sin Facebook-side.

«Så det var noen utfordringer ute og gikk og tenkte å hive meg på», skriver Bergensartisten.

Enorm respons

Søndag formiddag har innlegget fått over 50.000 likes og 20.000 kommentarer. Det er også delt over 5.000 ganger.

Dersom ganger dette med pengesummene i utfordringen, kommer man opp i et beløp som nærmer seg 20.000 kroner. Walkers manager, Gunnar Greve, vil foreløpig ikke kommentere Facebook-utfordringen.

Utfordringen skal stå i 24 timer før pengesummen låses. Walker la ut statusen lørdag kveld, noe som vil si at den avsluttes søndag kveld ved 18-tiden.

Mottar flere millioner

Totalt har Barnekreftforeningen fått inn flere millioner kroner etter at Facebook-trenden spredde seg. Fredag morgen var beløpet over syv millioner kroner, og flere av de store aktørene som donerer sprenger maksgrensen på Vipps.

Det har vært er mysterium for foreningen hvem som står bak kjedebrevet, men tirsdag ble det klart at svenske Jessica (41) var en av de aller første til å sende ut utfordringen på sin Facebook-side.