Utslippsjukset til VW, som ble avslørt høsten 2015, og raskt ble døpt Dieselgate, handler om at en rekke Audi-, Skoda, VW- og Seat-modeller har et høyere utslipp enn oppgitt. Rundt 150.000 norske biler er berørt. Nå er oppgradering av disse godt i gang. 
Utslippsjukset til VW, som ble avslørt høsten 2015, og raskt ble døpt Dieselgate, handler om at en rekke Audi-, Skoda, VW- og Seat-modeller har et høyere utslipp enn oppgitt. Rundt 150.000 norske biler er berørt. Nå er oppgradering av disse godt i gang. 

Nå er halvparten av norske «Dieselgate-biler» fikset

Men i Sverige rapporteres det at bilene blir dårligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dieselgate-skandalen ble avdekket i september 2015. VW-konsernet ble tatt for å jukse med utslippstallene sine.

I ettertid har det tyske bilkonsernet tatt ansvar og kaller inn alle bilene som er berørt. Disse skal få en oppgradering, som gjør at forbruk og utslipp blir i tråd med oppgitte tall. Samtidig skal effekt og ytelser opprettholdes.

I Norge er nesten 150.000 biler berørt av Dieselgate. Per i dag er man omtrent halvveis gjennom utbedringen. 83.000 biler er ferdige.

Enn så lenge har tilbakemeldingene vært positive. Men i Sverige har det vært mer støy.

Nå er utbedret "Dieselgate"-motor testet

Testet ti biler

Det svenske nettstedet Teknikens Värld har testet ti biler før- og etter at bilene ble oppgradert. Både Audi, Skoda og VW er representert.

Resultatene er slett ikke overbevisende. I noen tilfeller ble effekten lavere og momentkurven annerledes. Andre fikk økt effekt og høyere forbruk.

Forskjellen kan utgjøre opptil 10 prosent, skriver nettstedet.

– Norske dieselbiler har opptil 40 ganger høyere NOx-utslipp

Lavere effekt, annerledes momentkurve og lavere dreiemoment er noe av det testene til Teknikens Värld avdekker på bilene de testet før og etter utbedringen.
Lavere effekt, annerledes momentkurve og lavere dreiemoment er noe av det testene til Teknikens Värld avdekker på bilene de testet før og etter utbedringen.

Skuffet

En Passat Alltrack hadde 177 hk/379 Nm før den ble levert inn, og 163 hk/369 Nm etter utbedringen.

Eieren av denne bilen, Erik Lehfeldt, var naturligvis skuffet over resultatet.

– VW lover at bilen skal være akkurat som før, men det er ikke sant. Min bil er blitt betydelig svakere, sier han.

Dieselgate: Hvordan var det mulig?

– Overrasket

Teknikens Värld har også fått tilsvar fra VW i Sverige på saken sin. Marcus Thomasfolk, kommunikasjonssjef i VW Sverige AB, sier han er overrasket over funnene.

Han forteller at de foretar kundetilfredshetsundersøkelser etter at bilene er utbedret. Og etter at 75.000 biler var ferdig, er kun 0,1 prosent misfornøyde.

Det vises også til at det samme prosentforholdet er riktig i resten av Europa, der rundt 4 millioner biler har fått samme oppfølging.

Norske VW-eiere får ikke erstatning

Kommunikasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes, stiller seg undrende til resultatene i Teknikens Värld.
Kommunikasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes, stiller seg undrende til resultatene i Teknikens Värld.

Uforståelig

Kommunikasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes, sier at det har vært positive reaksjoner etter oppgraderingene som er gjort i Norge.

Hver uke blir mellom 3.500 og 4.000 biler kalt inn i forbindelse med utbedringene som må gjøres.

– Vi kjører en spørreundersøkelse i forbindelse med dette, hvor vi har fått gode tilbakemeldinger fra kundene, påpeker Svanes.

Derfor er dieseljukset skadelig for miljøet

Uavhengige tester

Svanes og Thomasfolk viser også til at metodene er blitt grundig testet og godkjent av tyske myndigheter (KBA - Kraftfahrt Bundesamt), og at deres resultater legges til grunn for arbeidet som gjøres.

Disse viser at forbruk, effekt og ytelser er de samme før og etter oppgraderingen.

Europas største bilorganisasjon, ADAC (omtrent tilsvarende norske NAF) har også utført uavhengige tester, og kommet til samme resultat som KBA.

– Jeg vil ikke støtte en juksemaker