I 2025 er målet at en av fire biler med slik logo i grillen skal være elektriske.
I 2025 er målet at en av fire biler med slik logo i grillen skal være elektriske.

Arbeiderne krever å få lage elbil

Tyske arbeidere frykter å bli satt på sidelinjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange som har troen på at elbil kommer til å spille en svært viktig rolle i framtiden. Blant dem finner vi også mange av «gutta (og jentene) på gølvet». Altså ansatte ved bilfabrikkene, som hver dag møter opp til jobb ved samlebåndet.

Audi var lenge ikke spesielt ivrig på elbiler, men dieselskandalen forandret alt dette. Nå er målet å ha tre helelektriske modeller i 2020, og neste år starter produksjonen av den første av disse, SUVen e-tron quattro.

Den skal settes sammen ved fabrikken i Brussel, Belgia, og der vil man også ta seg av batterier til elbilene. Fabrikken sysselsetter bare 2.500 arbeidere, og lager A1, som skal flyttes til SEAT-fabrikken i Spania, mens produksjonen av Q3 skal flyttes fra Spania til Ungarn.

Audi har totalt 12 ulike fabrikker rundt omkring i verden, og 88.000 ansatte arbeidere. Det store flertallet av disse (44.000 arbeidere), jobber på hovedfabrikken i Ingolstadt.

Det gigantiske anlegget i Ingolstadt sysselsetter 44.000 arbeidere.
Det gigantiske anlegget i Ingolstadt sysselsetter 44.000 arbeidere.

Selv om man i fjor laget 592.337 biler ved fabrikken i Ingolstadt, er fagforeningen likevel bekymret. De ønsker også å produsere elbiler.

Fagforeningen bekymret

Fagforeningens leder ved fabrikken Ingolstadt, Peter Mosch, har lenge vært skeptisk til utviklingen, og uttalte i et møte foran 8.000 arbeidere i oktober i fjor:

– I disse stressede tider må en ting være trygg, og det er arbeid for Audis ansatte. Vi må nå dra den rette konklusjonen fra denne situasjonen og sette i gang.

Elbil-trøbbel for Mercedes

I januar uttalte Mosch videre:

Audi e-tron quattro i konseptformat.
Audi e-tron quattro i konseptformat.

– Det er hevet over enhver tvil at de tyske fabrikkene er hovedgrunnen til vår suksess. Vår ekspertise i utvikling er basert her i Tyskland, og bør forbli her. Produksjonen av elektriske biler må drives videre framover herifra.

For noen dager siden stod Mosch på nytt foran tusenvis av arbeidere ved fabrikken i Ingolstadt, og nevnte at «kjernefabrikken må være forberedt på fremtiden». Altså at Ingolstadt må sette i gang med å tilrettelegge for produksjon av elbiler.

Frykter for jobben

Mosch har spurt ledelsen om nøyaktig informasjon for hvordan skiftet til elektriske biler vil påvirke ansatte i konsernet, og krever at fabrikken i Ingolstadt får ansvaret for å bygge minst en av de kommende elbilene. Frykten er selvsagt at etterspørselen etter biler med vanlige forbrenningsmotorer vil synke så mye, at ansatte vil bli sagt opp.

Så moro kan det være å kjøre miljøvennlig

Den andre Audi-fabrikken i Tyskland ligger i Neckarsulm, hvor 16.000 arbeidere setter sammen de dyrere modellene som A6, A7 og A8. Der vil man etter planen kun lage elbiler fra 2020.

Audi selv har sagt at de vil bruke en tredjedel av sitt utviklingsbudsjett på elbiler, digitale tjenester og selvkjørende biler, og målet er at elbiler skal stå for en fjerdedel av salget i 2025.

Nå er denne godbiten veteran