Ny rekord: Broom har aldri vært større enn nå!

Nordens største nettsted om bil vokser – mye!

Broom-gjengen feirer med kake og fest på kontoret.  Nylig ble det nemlig satt ny trafikkrekord, med hele 789.000 unike brukere på en uke. Bilekspert Benny Christensen, selger Nicoline Stavedal, salgssjef Øyvind Blankvandsbråten og redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.
Broom-gjengen feirer med kake og fest på kontoret.  Nylig ble det nemlig satt ny trafikkrekord, med hele 789.000 unike brukere på en uke. Bilekspert Benny Christensen, selger Nicoline Stavedal, salgssjef Øyvind Blankvandsbråten og redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Det er bare åtte år siden Broom.no ble offisielt startet. TV 2 satset hardt på det som skulle være et bimedialt produkt – altså både TV og internett.

Nettstedet ble bygget opp stein for stein, mens Jan Erik Larssen dro seere til TV 2 over flere sesonger.

Utviklingen gikk raskt. Allerede etter fire år var vi blant de største nettstedene om bil i Skandinavia. Og siden har det ballet på seg ytterligere.

Det siste halvannet året har nettstedet samlet en halv million nordmenn i uken. Et tall som er svimlende høyt for et nisjenettsted.

Fra 0-212.000 på under fire år

– Nesten ikke til å tro

Men nylig ble det satt en ny og helt vanvittig trafikkrekord: 789.000 unike brukere ble logget på vårt "lille" nettsted om bil i uke 11.

Redaktør Knut Skogstad måtte gni seg i øynene da han så trafikkrapporten.

– Ja, det var nesten så jeg ikke kunne skjønne at tallet stemte. Vi nærmer oss altså 800.000 brukere i uka. På en nettside som bare skriver om bil! Det er virkelig moro, og jeg må jo si at vi blir ganske ydmyke over slike tall.

Dette er Broom-guttas beste Saab-minner

Redaktør Knut Skogstad er svært fornøyd med lesertallene på broom.no.
Redaktør Knut Skogstad er svært fornøyd med lesertallene på broom.no.

Først med nyheter

Redaksjonen består av, i tillegg til Skogstad, redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen, bilekspert Benny Christensen og journalistene Mats Brustad og Lord Arnstein Landsem.

– Vi er en av landets største bilredaksjoner, og leverer saker til både Nettavisen, Startsiden/ABC Nyheter og over 70 lokalaviser. Hver dag publiserer vi rundt fem artikler, enten det er hverdag eller helligdag. Målet er at vi skal være tidlig ute med nyheter og samtidig ligge i tet når det gjelder forbrukerstoff, understreker Broom-redaktøren.

I tillegg jobber salgssjef Øyvind Blankvandsbråten og selger Nicoline Stavedal på markedssiden.

Nye tjenester

Broom har ikke sittet stille i båten og sett på hva som skjer rundt seg. I stedet har man stadig utviklet hjemmesiden. Det siste skuddet på stammen er Norges eneste brukergenererte bilguide. Altså en trip advisor, for bil.

– Vi har lekt med den tanken lenge, og endelig har vi fått på plass teknikken som gjør det mulig. Her kan hvem som helst gå inn å gi sin vurdering av bilen sin. Ny eller brukt, det spiller ingen rolle. På den måten får man en helt unik bank med informasjon om en rekke bilmodeller. For eksempel har vi over 200 vurderinger av Tesla, fortsetter Skogstad.

Så langt er det kommet inn over 5.000 anmeldelser kort tid etter at tjenesten ble lansert.

– At det er mange av leserne våre som har mye kunnskap ser vi jo også ofte i kommentarfeltet vårt, legger han til.

Broom.no: Nå er vi 25.000!

Video viktig

Det legges også vekt på å videreutvikle innholdet på siden. Broom er eneste nettsted som kjører livesenter i forbindelse med bilutstillingene i Europa. Her kan leserne stille spørsmål og holde seg oppdatert etterhvert som nyhetene avdukes.

– Vi har et team på stedet og et eget team her hjemme, som samarbeider. De siste gangene har vi også lagt vekt på å få mer video. For eksempel hadde vi live stream av avdukingen av Volvo XC60.

Magasin-redaktør, Benny Christensen, med det fysiske beviset på at Broom også lager papirprodukter.
Magasin-redaktør, Benny Christensen, med det fysiske beviset på at Broom også lager papirprodukter.

Denne mannen har svart på 5000 spørsmål om bil

Til papir

Men selv om Broom er et nettsted, går det an å gjøre andre ting også.

– I fjor bestemte vi oss for at vi ville lage et magasin, eller årbok om du vil. Den ga vi ut nå nylig: VolvoKlassiker. Et produkt vi håper og tror at mange vil sette pris på. Det er morsomt å kunne jobbe med papir. Det er jo veldig håndfast, sier redaktør Benny Christensen.

Mange venner

På Facebook har Broom nesten 55.000 følgere, og veldig mange brukere er også innom og stiller spørsmål når Benny har nettmøte.

– Ja, jeg har svart på noen tusen spørsmål der, opp gjennom årene. Akkurat det synes jeg er veldig hyggelig, og gir en litt unik kontakt med leserne våre, sier Broom-Benny.

Her finner du Brooms bruktbilguide

Veien videre

– Hva nå, redaktør Knut Skogstad?

– Ja, si det. Jeg har sluttet å synse så mye om hvor mange vi kan nå ut til. At vi noen gang skulle ligge på i underkant av 800.000 unike brukere på en uke hadde jeg nok aldri forestilt meg.

– Men vi har flere planer i skuffen som vi kan fortelle mer om utover våren. En ting er nemlig sikkert – vi står ikke stille. Det gjelder å fornye seg og finne på smarte grep hele tiden.

Ute på test - ikke rart disse gutta smiler!