Skoda Vision E viser hvordan selskapet ser for seg sin første elbil. 
Skoda Vision E viser hvordan selskapet ser for seg sin første elbil. 

Endelig! Se hvem som kommer med elbil

Her får du firehjulsdrift, 500 km rekkevidde og masse plass!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trenden er soleklar. Elektrifiseringen av bilparken går sin gang. De fleste produsenter som vil henge med i det som kommer til å bli en tøff bilframtid, har planer klare.

Det kan være i form av ladbare hybrider, vanlige hybrider eller rene elbiler.

Skoda har imidlertid ikke noe slikt i sortimentet sitt i dag. Her er det diesel og bensin som gjelder. Foreløpig.

Men merket som nordmenn for alvor har trykket til sitt bryst de siste 10 årene, har planene klare. Nå viser de fram tegningene av sin første elbil. Og dette ser veldig lovende ut, med tanke på det norske markedet!

500 km rekkevidde og 4x4

Skodas første elektriske- og selvkjørende konseptbil er 4,6 meter lang og 1,9 meter bred. Det gjør Vision E til en stor bil. Akselavstanden på 2,85 meter og de korte overhengene sørger samtidig for veldig god innvendig plass.

Det fremtidsorienterte konseptet kombinerer den høye sitteposisjonen som er typisk for SUV-er, med en dynamisk silhuett og en skrånende taklinje man kjenner igjen fra coupé-modeller.

Takket være en kombinert effekt på 225 kW byr Skoda Vision E på sømløs og kraftig akselerasjon opp til toppfarten på 180 km/t.

Kraftige lithium-ionbatterier sørger for en rekkevidde på inntil 500 kilometer, og de to elmotorene gjør at bilen fordeler kreftene mellom alle fire hjul.

Så bra er Skodas nye prisbombe-SUV

Konseptbilen Skoda Vision E viser for første gang selskapets visjoner for elektriske biler.
Konseptbilen Skoda Vision E viser for første gang selskapets visjoner for elektriske biler.

Kjører av seg selv

Med Vision E gir Skoda også et innblikk i teknologien for autonom (selvkjørende) kjøring som snart kommer. Nye undersøkelser viser at rundt 15 prosent av alle nye biler vil kunne kjøre helt selvstendig i 2030, og Skoda Vision E tilfredsstiller kravene for autonom kjøring på nivå tre.

Vision E kjører på egenhånd i kø, bruker autopilot på motorveier, holder seg i kjørefeltet og unngår hindringer. I tillegg gjennomfører den forbikjøringer, leter etter parkeringsplasser og både parkerer og kjører ut av parkeringsplassen av seg selv.

For å gjøre alt dette mulig, er bilen utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikken og miljøet rundt bilen.

Kjempesmart for noen – ganske bortkastet for andre

Ladbar hybrid i 2019

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets globale vekststrategi. Skoda utvikler sine egne konsepter for elektrisk mobilitet basert på konsernets MEB-plattform.

Elektrifiseringen av Skodas modellportefølje vil starte allerede i 2019, med en ladbar hybrid-versjon av Skoda Superb.

I 2020 vil Skodas aller første helelektriske modell lanseres, og innen 2025 vil det være fem elektriske modeller fra Skoda tilgjengelig i forskjellige klasser.

Les også: Norsk storselger kommer som ladbar hybrid

Video: Derfor skal elbilene lage lyd: