Nå kjøper vi ekstrem-biler som aldri før!

Avgiftsendring sørger for lange ventelister på millionbilene.

RØDT, HVITT OG BLÅTT: Audi, Mercedes og BMW har aldri solgt flere ekstrembiler i Norge enn de gjør nå. Vi har snakket med importørene, som informerer om overraskende salgstall!
RØDT, HVITT OG BLÅTT: Audi, Mercedes og BMW har aldri solgt flere ekstrembiler i Norge enn de gjør nå. Vi har snakket med importørene, som informerer om overraskende salgstall!

Det er kanskje oljeprisfall og økonomisk omstilling i Norge. Men om det er én bransje som virkelig ikke kan klage, er det bilimportørene her til lands.

Med nesten 155.000 registrerte nybiler i 2016, setter vi nordmenn nemlig ny salgsrekord i vårt århundre.

Ikke siden innspurten på jappetiden i 1985 og -86 har salget vært større. Og pilene fortsetter å peke oppover. Dermed er bilbransjen inne i en eventyrlig god periode.

Mye skyldes naturligvis fordeler ved kjøp av hybrid- og elbil. Med det er ikke bare lavutslippsbilene som selger som varmt hvetebrød.

Lange ventelister på ekstrem-biler

Det gjør også bilene i stikk motsatt ende av skalaen, nemlig ekstrembilene med stor motor, masse krefter – og ikke minst en svulstig prislapp.

Blant de som seiler i medvind er Mercedes-Benz. De har aldri solgt flere biler i Norge, og hadde en oppgang på 17,6 prosent i 2016, med rett over 9.000 solgte biler. Dette er imidlertid lite i forhold til salgsveksten de hadde på sine AMG-modeller. Det har nemlig akselerert til himmels.

AMG GT R er den absolutt råeste modellen Mercedes kan levere i dag. Og tross prisen på rundt 2 millioner kroner, er den allerede utsolgt i Norge. 
AMG GT R er den absolutt råeste modellen Mercedes kan levere i dag. Og tross prisen på rundt 2 millioner kroner, er den allerede utsolgt i Norge. 

Hvis vi kun går tre år tilbake, i 2014, solgte Mercedes totalt 29 nye AMG-modeller. Her snakker vi altså om biler med mange hundre hestekrefter og gjerne en prislapp som begynner på en drøy million.

Året etter, i 2015, økte andelen med hele 90 prosent – til 55 solgte AMG-modeller. Og så kommer vi til fjoråret, da økte salget med ytterligere 109 prosent. Totalt kjøpte resurssterke nordmenn 115 (!) AMG-modeller, noe som er et svært høyt antall.

På kun 2 år har altså AMG-salget økt fra 29 til 115 solgte biler per år.

Hvordan er egentlig dette mulig? Vi har snakket med informasjonsansvarlig hos Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen.

Rekordmange kjøpte helt ny bil i fjor

Ny modellserie og avgiftsendringer

– AMG har alltid vært ettertraktet i det norske markedet, men det var først i 2015 at vi så konturene av noe virkelig stort med introduksjonen av 43-serien med firehjulstrekk, forteller Audun.

PR- og informasjonsansvarlig i Mercedes Norge, Audun Hermansen mener det ikke bare er avgiftsendringer som påvirker AMG-salget, men også den nye 43-serien.
PR- og informasjonsansvarlig i Mercedes Norge, Audun Hermansen mener det ikke bare er avgiftsendringer som påvirker AMG-salget, men også den nye 43-serien.

Han legger til at forhandlernettet melder om kunder som har lengtet etter en heftig sportsbil som samtidig oppfører seg som en komfortabel hverdagsbil ved et enkelt tastetrykk.

Den nye 43-serien til AMG oppfyller i stor grad disse behovene. Her er det litt mindre krefter enn de aller råeste modellene, samtidig som firehjulstrekk er standard, noe mange nordmenn verdsetter.

Men det er ikke bare den nye 43-serien som har bidratt til rekordsalg av Mercedes sine råeste modeller. Også avgiftsendringer spiller en sentral rolle. I år ble nemlig effektavgiften fjernet helt, mens den ble halvert i 2016.

Det innebærer at effektsterke motorer med lave utslipp premieres. Det får til dels store utslag på prisen. Eksempelvis har versting-cabrioleten SL 65 fått en avgiftsreduksjon på hele 218.548 kroner i år. En av AMG-bestselgerne, C 43, har også fått en hyggelig reduksjon på 46.000 kroner med de nye avgiftene.

Test Mercedes-AMG C 43: Dette er et fyrverkeri av en bil!

Utsolgt i Norge

Selv om den nye ”AMG-light”-serien har bidratt til økt salg, er det likevel de aller råeste AMG-modellene som overrasker mest. Dette er biler med 500-600 hestekrefter, og som fort har en prislapp på 2 millioner kroner.

– De heftigste modellene selger godt. "Verstingene" AMG GT R og roadsteren AMG GT C står for brorparten av de 20 GT-modellene vi har solgt så langt. Nå jobber salgsavdelingen aktivt for å øke kvoten med ytterligere 10 biler, ettersom vi allerede er utsolgt for 2017, forteller Hermansen.

Også BMW opplever friske salgstall på deres M-modeller. I 2016 var det nykommeren M2 som sto for brorparten av salget i dette segmentet. 
Også BMW opplever friske salgstall på deres M-modeller. I 2016 var det nykommeren M2 som sto for brorparten av salget i dette segmentet. 
Med 66 solgte S- og RS-modeller i 2016 ble det ny salgsrekord ogå for Audi – med solid margin. Her er helt nye RS 5 Coupe. 
Med 66 solgte S- og RS-modeller i 2016 ble det ny salgsrekord ogå for Audi – med solid margin. Her er helt nye RS 5 Coupe. 

Han opplyser også at AMG-salget for årets to første måneder allerede har passert 61 biler. Dersom det fortsetter i samme tempo vil det si at AMG-salget i Norge kan bikke langt over 300 biler i år.

Test BMW M2: – Jeg ville gladelig solgt en av nyrene mine for denne bilen

Knalltall for BMW og Audi

– 2016 var et veldig godt år for oss. Vi satte Norgesrekord i salg av M-modeller, med over 80 biler totalt. Nye BMW M2 er salgsvinneren, i tillegg til både M3 og M4, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Igjen er avgiftsendringene en sentral bidragsyter, men Tegneby poengterer også at en tro kundegruppe, samt et jevnt tilskudd av nye kunder, har bidratt til det rekordsterke salget av BMWs toppmodeller.

Hos erkerival Audi har man også god grunn til å smile bredt om dagen. Kommunikasjonssjef, Øyvind Skovli, forteller til Broom at deres salg av S-/RS-modeller aldri har vært høyere.

– Vi i Audi har en ekstra satsning på Audi Sport, som omfatter alle våre S- og RS-modeller. Modellrekken fornyes, og mer effektiv motorteknologi, kombinert med lavere vekt, har gjort de nye modellene enda gunstigere. 2016 var et ekstremt godt år for oss, med totalt 66 solgte S- og RS-modeller, sier Øyvind.

Denne bilen, en AMG GT C, er allerede utsolgt i Norge. Det skulle man kanskje ikke tro når vi snakker toseter, cabriolet, 557 hk og en prislapp det lukter småsvidd av.  
Denne bilen, en AMG GT C, er allerede utsolgt i Norge. Det skulle man kanskje ikke tro når vi snakker toseter, cabriolet, 557 hk og en prislapp det lukter småsvidd av.  

Det er en oppgang på hele 88 prosent fra 2015. Så langt i år kan Audi også skilte med et formidabelt salg av ”versting-modellene”, med 57 solgte biler per 30. mars.

– Det er vi stolte av. Vi ser alle muligheter for at dette salget skal vokse videre, med blant annet nye S4, RS5, RS3 og SQ5 rett rundt hjørnet. Med nye priser vil det også innebære at de blir innen rekkevidde for veldig mange bilinteresserte, avslutter Øyvind i Audi Norge.

Ekstrembiler skyter fart i Norge

Salg i 2016:

  • Mercedes-AMG: 115 biler
  • BMW M-modeller: 80 biler
  • Audi S- og RS: 66 biler

Test Audi RS 3: Denne er akkurat så rampete som den ser ut

Jubelår for oss bilinteresserte

Nordmenn har altså aldri kjøpt flere toppmodeller fra Audi, BMW og Mercedes.

Samtlige importører melder om rekordsalg – og utviklingen ser ut til å fortsette videre i 2017. Så til tross for noe usikre tider, rent økonomisk, kan i alle fall vi bilinteresserte juble over tidenes salg av biler med flere hundre hestekrefter under panseret.

– Dette er et monster

Det skiller 400.000 kroner mellom disse – og nordmen går for den dyreste!