BMW har mange populære modeller i Norge. Blant annet kompakt-SUVen X1. Men sistnevnte finnes ikke som ladbar hybrid i hverken Norge eller Europa ellers. I Kina derimot ... 
BMW har mange populære modeller i Norge. Blant annet kompakt-SUVen X1. Men sistnevnte finnes ikke som ladbar hybrid i hverken Norge eller Europa ellers. I Kina derimot ... 

Denne perfekte «Norges-bilen» blir vi snytt for

– Passer som hånd i hanske til norske avgifter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW opplever rekordbra salg i Norge. Ikke minst takket være salget av ladbare biler – både elektriske og hybrider.

De ladbare modellene av både 2- og 3-serie har allerede slått godt an. Snart kommer en ny variant av den ladbare 5-serien også.

Men hverken 3- eller 5-serien er tilgjengelig som ladbar hybrid i stasjonsvogn. Eller med firehjulsdrift. Og nordmenn er som kjent veldig glad i god plass og en praktisk bil.

I Kina kan imidlertid BMW-kjøpere få tak i en bil som kombinerer ladbar drivlinje med stort bagasjerom, firehjulsdrift og dessuten en elektrisk rekkevidde på hele 60 kilometer!

BMW 330e er blitt populær i Norge.
BMW 330e er blitt populær i Norge.

Denne biltypen har nesten firedoblet salget på fire år

X1 25Le

Ja, du leste riktig. Denne "gullpakken" leveres i form av den kompakte SUVen X1 xDrive 25Le.

L-en indikerer at den er lengre enn vanlig, da det er et stort marked for biler med forlenget akselavstand i Kina. Det gir bedre baksetetplass enn i en standard X1.

Takket være et batteri på 10,7 kWt er også rekkevidden bedre enn stort sett alt annet av ladbare hybrider: Opptil 60 km.

En pen dame skulle fronte denne bilen, det gikk ikke så bra

Potensiell storselger

En ladbar X1 ville naturligvis vært en potensiell storselger i Norge, takket være et avgiftssystem som favoriserer denne typen drivlinjer.

Så er spørsmålet, hvorfor vil ikke BMW selge den i her? Vi spurte kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby. Dette var svaret vi fikk:

– Dette er en av flere modeller som produseres i og for det kinesiske markedet. Det samme gjelder for eksempel 1-serie sedan.

Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant

Voksende marked

Bilmarkedet i Kina vokser ekstremt raskt, og alle bilprodusentene har måttet omstille seg for å tilpasse seg etterspørselen. I Kina vil de altså ha biler med god bakseteplass.

Dette tar BMW, Audi, Volvo og en rekke andre produsenter hensyn til, blant annet gjennom å ha egne fabrikkerS i Kina, som produserer modeller kun tilpasset dette markedet.

På grunn av dårlig luftkvalitet, er også ladbare biler ekstra aktuelle.

Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda

Norge og Europa

Spørsmålet er om X1 i ladbar- og forlenget utgave også kunne blitt en suksess utenfor det kinesiske markedet.

– Det tror jeg helt sikkert. I alle fall her i Norge. Den passer som hånd i hanske til norske avgifter. Vi må selvsagt innse at vårt marked er forsvinnende lite, sett i et globalt perspektiv. På en annen side er jo dette en SUV, altså det segmentet i hele verden som øker mest. Det hadde derfor vært veldig spennende å se hvilken mottakelse en slik modell fikk i Europa, sier Broom bilekspert, Benny Christensen.

– Jeg er sjokkert over forbruket

Mini er klar med sine første ladbare modell – nemlig Countryman S E.
Mini er klar med sine første ladbare modell – nemlig Countryman S E.

Mini-konkurrent

En forklaring på at det ikke skjer, er kanskje at BMW satser på å nå dette markedet med sin ladbare Mini Countryman. Som jo bygger på samme plattform.

Denne får en totaleffekt på 224 hk, oppgitt forbruk på 0,21 l/mil og en rekkevidde på inntil 40 kilometer.

Countryman S E får en startpris på 369.000 kroner.

BMW har også en ladbar bil med firehjulsdrift fra før – nemlig 225xe.

Denne BMWen kjører 300 km – på ni liter bensin!