Denne perfekte «Norges-bilen» blir vi snytt for
– Passer som hånd i hanske til norske avgifter.
BMW opplever rekordbra salg i Norge. Ikke minst takket være salget av ladbare biler – både elektriske og hybrider.
De ladbare modellene av både 2- og 3-serie har allerede slått godt an. Snart kommer en ny variant av den ladbare 5-serien også.
Men hverken 3- eller 5-serien er tilgjengelig som ladbar hybrid i stasjonsvogn. Eller med firehjulsdrift. Og nordmenn er som kjent veldig glad i god plass og en praktisk bil.
I Kina kan imidlertid BMW-kjøpere få tak i en bil som kombinerer ladbar drivlinje med stort bagasjerom, firehjulsdrift og dessuten en elektrisk rekkevidde på hele 60 kilometer!
Denne biltypen har nesten firedoblet salget på fire år
X1 25Le
Ja, du leste riktig. Denne "gullpakken" leveres i form av den kompakte SUVen X1 xDrive 25Le.
L-en indikerer at den er lengre enn vanlig, da det er et stort marked for biler med forlenget akselavstand i Kina. Det gir bedre baksetetplass enn i en standard X1.
Takket være et batteri på 10,7 kWt er også rekkevidden bedre enn stort sett alt annet av ladbare hybrider: Opptil 60 km.
En pen dame skulle fronte denne bilen, det gikk ikke så bra
Potensiell storselger
En ladbar X1 ville naturligvis vært en potensiell storselger i Norge, takket være et avgiftssystem som favoriserer denne typen drivlinjer.
Så er spørsmålet, hvorfor vil ikke BMW selge den i her? Vi spurte kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby. Dette var svaret vi fikk:
– Dette er en av flere modeller som produseres i og for det kinesiske markedet. Det samme gjelder for eksempel 1-serie sedan.
Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant
Voksende marked
Bilmarkedet i Kina vokser ekstremt raskt, og alle bilprodusentene har måttet omstille seg for å tilpasse seg etterspørselen. I Kina vil de altså ha biler med god bakseteplass.
Dette tar BMW, Audi, Volvo og en rekke andre produsenter hensyn til, blant annet gjennom å ha egne fabrikkerS i Kina, som produserer modeller kun tilpasset dette markedet.
På grunn av dårlig luftkvalitet, er også ladbare biler ekstra aktuelle.
Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda
Norge og Europa
Spørsmålet er om X1 i ladbar- og forlenget utgave også kunne blitt en suksess utenfor det kinesiske markedet.
– Det tror jeg helt sikkert. I alle fall her i Norge. Den passer som hånd i hanske til norske avgifter. Vi må selvsagt innse at vårt marked er forsvinnende lite, sett i et globalt perspektiv. På en annen side er jo dette en SUV, altså det segmentet i hele verden som øker mest. Det hadde derfor vært veldig spennende å se hvilken mottakelse en slik modell fikk i Europa, sier Broom bilekspert, Benny Christensen.
– Jeg er sjokkert over forbruket
Mini-konkurrent
En forklaring på at det ikke skjer, er kanskje at BMW satser på å nå dette markedet med sin ladbare Mini Countryman. Som jo bygger på samme plattform.
Denne får en totaleffekt på 224 hk, oppgitt forbruk på 0,21 l/mil og en rekkevidde på inntil 40 kilometer.
Countryman S E får en startpris på 369.000 kroner.
BMW har også en ladbar bil med firehjulsdrift fra før – nemlig 225xe.