Mercedes er en av merkene som satser hardets på ladbare hybrider for tiden, men får slakt av Forbrukerrådet.
Mercedes er en av merkene som satser hardets på ladbare hybrider for tiden, men får slakt av Forbrukerrådet.

BMW og Mercedes til bunns i ny Forbrukerrådet-test

Store forskjeller mellom de ladbare hybridene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ladbare hybrider er på mange måter den perfekte overgangen mellom fossil- og elbiler mens vi venter på billigere og bedre batterier.

En lang rekke bilprodusenter satser knallhardt på løsningene, men en gjennomgang Forbrukerrådet har gjort av de forskjellige merkenes garantivilkår viser at det er enorme forskjeller, skriver side3.no/Nettavisen.

Les også: Norske biler skulle bli mer miljøvennlige - men tallene viser en dyster utvikling

– Kan bli lite attraktiv

– Dagens ladehybrider er utrustet med batterier som på papiret gir mellom 30 og 60 kilometer elektrisk rekkevidde. Disse tallene er imidlertid i beste fall veiledende. I praksis vil batterirekkevidden normalt være betydelig lavere, ikke minst i vinterhalvåret, skriver Forbrukerrådet (se stor tabell nederst i saken).

– I tillegg vet vi at alle batterier før eller siden vil miste kapasitet, noe som betyr at batterirekkevidden vil reduseres ytterligere. Hvis den elektriske rekkevidden skulle reduseres dramatisk, vil en ladbar hybrid i praksis bli en unødvendig tung hybridbil. Dermed vil den være lite attraktiv både for eieren og alle andre. Det betyr risiko for dårlig annenhåndsverdi.

På topp kommer Norges mest solgte bilmerke Volkswagen. De får skryt for både lang kjørelengde i garantien og at de garanterer for at kapasiteten etter endt garantitid er minst 70 prosent. De har heller ingen servicekrav i garantitiden.

Mercedes og BMW på bunn

BMWs vanlige ladbare hybrider deler derimot ikke den gode plasseringen til i-modellene. BMW og Mercedes deler nemlig på jumboplassen.

Mens Volkswagen får 41,6 poeng i kåringe, får de to tyske premiummerkene bare 1,6 poeng.

De får kjeft for kort kjørelengde, kort garantitid, ingen kapasitetsgaranti ved utløpstiden og at de har servicekrav på batteriet.

At en ikke har kapasitetsgaranti, kan en kanskje klarest se konsekvensen av ved å se på garantivilkårene til Volvo: Svenskene garanterer for 55 prosent kapasitet etter 8 år. Mange av de mest solgte ladbare hybridene på markedet har i realiteten kun 2-3 mils elektrisk rekkevidde, og en halvering av dette betyr i praksis at bilen ikke lenger har en brukbar elektrisk rekkevidde.

Faksimile: Forbrukerrådet
Faksimile: Forbrukerrådet

Test: Mercedes E-klasse E350e Plug-in hybrid