Mange biler har mye elektronikk i motorrommet og da skal man være forsiktig med å ta motorvask. Illustrasjonsbilde.  
Mange biler har mye elektronikk i motorrommet og da skal man være forsiktig med å ta motorvask. Illustrasjonsbilde.  

Nei – det er ikke bare å spyle i vei

Det kan bli veldig kostbart.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har tenkt å bruke helgen på litt shining av bil. Vi har nylig anskaffet en høytrykkspyler og jeg lurte på om jeg kunne bruke den til motorvask, eller om du tror hageslange uten så høyt trykk er best egnet til motorvask.

Vet ikke om det har noe å si, men bilen er en BMW 320 med bensinmotor.

Hilsen Gjøran

Benny svarer:

Deilig med vår og det å kunne få tatt en skikkelig shining på bilen igjen! Jeg skal faktisk bruke helgen på det samme.

Men når det gjelder motorvask, deler jeg din skepsis til høytrykksspyler generelt. Jeg har i løpet av årene sett utallige eksempler på motorvask som ikke har fått heldig utfall.

Det er jo ofte mye elektronikk i motorrommet på bilene. Noen har til og med hovedstyreenheten for innsprøytning og tenning der. Elektronikk og vann er som de fleste vet en heller dårlig kombinasjon.

I verste fall kan det bli skrekkelig dyrt også om man er så uheldig å ta knekken på en styreenhet, eller om bilen må på verksted for feilsøking og reparasjon etterpå. Det er heldigvis ikke ofte det går så galt – men det skjer. Vi snakker fort reparasjoner på både 20.000 og 30.000 kroner.

Detailing: Bilvasking til det ekstreme

Hageslangen er det tryggeste

Ofte er det vann og fuktighet i en kontakt som skaper problemer, men det kan være ille nok å finne ut av det, selv om det er en bagatell ...

Det skal også i rettferdighetens navn også sies at ikke alle biler er like vare på dette med motorvask.

Dieselbiler er ofte best – der har man ikke tenningsanlegg og eliminerer dermed en betydelig feilkilde.

Min anbefaling er å dekke til utsatte komponenter etter beste evne med plast. Spray på avfetting / såpe, vask med svamp / børste og skyll med vann – helst fra hageslangen. Det er det sikreste.

Jeg skal ikke fraråde bruk av høytrykksspyler helt, for som regel går det greit om man ikke bruker for høyt trykk og unngår å spyle på elektriske komponenter. Det siste er oftere lettere sagt enn gjort. Man skal vite litt hva man driver med, så det er altså ikke bare å spyle i vei...

Ønsker deg lykke til med ren og pen bil.

Les også: Slik får du den fineste bilen i gata

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: