Alfa Romeo kommer med sin første SUV, nå er startprisen i Norge offisiell. 
Alfa Romeo kommer med sin første SUV, nå er startprisen i Norge offisiell. 

Dette har de aldri gjort før

Nå er prisene klare på Alfa Romeo Stelvio.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter mange år med stillstand, både med tanke på modellutvikling og salg, er det nå klar for comeback fra Alfa Romeo.

I fjor kom de endelig med en helt ny familiebil, kalt Giulia. Og nå er det klart for en annen og svært viktig nyhet fra italienerne, nemlig SUV-en Stelvio.

Dette er aller første gang Alfa Romeo lager SUV. Og ambisjonene er store, denne bilen må bli en suksess hvis Alfa igjen skal bli et merke å regne med på salgsstatistikkene.

Slik blir Alfa-tøffingen enda barskere

Premium-SUV

Med lengde på 4,68 meter, er ikke dette en av de største bilene i klassen. Den plasserer seg ved siden av biler som Porsche Macan, BMW X4 og Jaguar F-Pace. Altså en mellomstor SUV. Konkurransen i klassen er beinhard, da kommer det nok også godt med at Alfa priser aggressivt her hjemme.

Starprisen på Stelvio med 2,2-liters dieselmotor på 210 hestekrefter, 4x4 og automat er på 588.800 kroner.

Vil du heller ha bensinmotor, er alternativet en 2-liter på 280 hestekrefter, også denne i kombinasjon med 4x4 og automat. Her starter prisene på 658.800 kroner.

Stelvio kommer i første omgang med to motorer i det norske markedet, bensin og diesel. 
Stelvio kommer i første omgang med to motorer i det norske markedet, bensin og diesel. 

Ble den avslørt ved en tabbe, eller..?

Produseres i Italia

Blant standardutstyret er ting som elektrisk justerbart førersete, delskinninteriør med technoskinn i sidene , 6,5-tommers infotainmentskjerm, oppvarmede spyledyser og elektrisk drevet bakluke

Stelvio deler mye teknikk med andre biler fra Fiat Chrysler-konsernet, i første omgang med familie-SUVer som er på vei fra både Fiat og Jeep.

På denne måten kan konsernet utnytte stordriftsfordelene sine, og holde utviklingskostnadene nede, så godt som mulig. Selve produksjonen skal gjøres i Italia, på samme fabrikk som Giulia nå ruller ut fra.

Konsernet har også luksus-SUVen Maserati Levante. Den plasserer seg et hakk over Stelvio på den interne rangstigen.

Alfa har lange tradisjoner med sporty interiørdesign og følger opp det på Stelvio. 
Alfa har lange tradisjoner med sporty interiørdesign og følger opp det på Stelvio. 

Må treffe blink

Imagemessig står Alfa Romeo fortsatt ganske sterkt, men de har en lang vei å gå for å etablere seg som et volummerke.

Designmessig er det fronten som er mest særpreget, her er du overhodet ikke i tvil om at dette er en Alfa. Fra siden er den mer anonym og kunne kommet fra en rekke andre merker.

Med med "riktig" farge og store hjul, er det ingen tvil om at dette blir en av de mest sporty SUV-ene på markedet.

Nå får du denne Alfa Romeoen for småpenger

Er du ute etter SUV som vil skille seg ut fra alle volummerkene i trafikken, er Alfa Romeo Stelvis kanskje ikke noe dumt valg. 
Er du ute etter SUV som vil skille seg ut fra alle volummerkene i trafikken, er Alfa Romeo Stelvis kanskje ikke noe dumt valg. 

Du kan se mer av Stelvio i videoen under:

Fem bruktbiler du kan tjene penger på