CX-7 kom på markedet før dagens Mazda-storselger CX-5. I bruktmarkedet er det ikke mange som søker etter denne bilen. 
CX-7 kom på markedet før dagens Mazda-storselger CX-5. I bruktmarkedet er det ikke mange som søker etter denne bilen. 

Her kan du gjøre et bruktbil-kupp

Sporty SUV til svært hyggelig pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilkjøpere er som regel flokkdyr. Vi kjøper det samme som "alle andre" , dermed presser vi også opp prisene på de mest populære bilene.

Det gjelder også i markedet for SUV-er. Denne biltypen har tatt helt av i Norge de siste årene og på enkelte modeller er det nesten kamp om bruktbilene.

Enkelte, men ikke alle. For også i denne klassen er det noen biler som går under radaren til de aller fleste. Det betyr igjen at du kan gjøre gode kjøp her.

Et godt eksempel på det er Mazda CX-7. Mens lillebror CX-5 har vært en stor salgssuksess og også holder seg bra i verdi som bruktbil, er situasjonen ganske annerledes for CX-7.

Nyhetens interesse over

Som nybil levde den et liv i skyggen av konkurrentene her hjemme. Mye skyldes nok at CX-7 først ble lansert med råsterk bensinmotor på 2,3 liter og 260 hestekrefter. Og ja, det var eneste motoralternativ.

Det ga prislapp oppunder 800.000 kroner, i praksis var bilen så godt som uselgelig.

Etter noen år kom endelig en 2,2-liters dieselmotor på 173 hestekrefter. Den gjorde CX-7 langt mer konkurransedyktig, men salget tok likevel ikke av. Nyhetens interesse var over, i tillegg slet Mazda tungt i det norske markedet på denne tiden. Det hjalp nok heller ikke at Mazda kun tilbød manuell girkasse, mens veldig mange kunder i denne klassen ville ha automat.

I sin tid et svært moderne interiør, nå merkes alderen naturligvis litt. 
I sin tid et svært moderne interiør, nå merkes alderen naturligvis litt. 

Sportsbil i SUV-klær, les testen her:

Under 200.000 kroner

Dermed stoppet salget på noen hundre eksemplarer. Det gjør at dette også er en relativt sjelden fugl i bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det bare 13 eksemplarer ute til salgs.

Og det er i alle fall ikke noe å si på prisene. Det rimeligste eksemplaret er en 2010-modell som ligger ute til 199.000 kroner. Den har rullet 113.500 kilometer. Og det er flere eksemplarer å velge mellom til under 250.000 kroner, også fra forhandlere.

Det ser kanskje stort ut her, men bagasjerommet er mindre enn på mange konkurrenter. 
Det ser kanskje stort ut her, men bagasjerommet er mindre enn på mange konkurrenter. 

– Hvorfor kjøper ingen denne SUV-en?

Lite bagasjerom

Kvalitetsmessig sett er dette typisk Mazda, det vil si meget bra. Bilene har lite feil og problemer.

På kjøreegenskaper er CX-7 hakket hvassere enn konkurrenter som Honda CR-V og Mitsubishi Outlander. Designet skiller seg også vesentlig fra de japanske konkurrentene. Mazda satset på sporty og særpregede linjer, både utenpå og inni. Designet har i manges øyne stått seg veldig bra.

Det som var et stort ankepunkt mot bilen, var bagasjerommet. 455 liter er lite til denne bilklassen å være. Men kjøper du en skiboks i tillegg, bør du ha plass til det meste når det trengs.

Sporty design og gode kjøreegenskaper trekker opp, likevel ble ikke CX-7 noen suksess i Norge.
Sporty design og gode kjøreegenskaper trekker opp, likevel ble ikke CX-7 noen suksess i Norge.

Knalltøff storebror, men den får ikke vi kjøpe

Spennende nykommer: Se video av Skoda Kodiaq under