Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blir stadig mer fokus på utslippene fra bilparken. Hvor mye en nybil forurenser, har mye å si for hvor mye avgift den får, og dermed hva prisen til slutt ender på.

Vinterens dieselforbud i Oslo har også skapt stor debatt. Mange mener at personbilene har fått en ufortjent stor del av skylden for forurensning og dårlig luftkvalitet – mens andre mener det er bare rett og riktig at bileierne må ta både konsekvensene og regningen for utslippene sine.

Kjøper du nybil, er det absolutt ikke vanskelig å finne ut hvor mye den forurenser. Men hva med de som kjører rundt i en bil som har blitt noen år gammel og som kanskje ikke aner hvordan den kommer ut i miljøsammenheng?

Vet mye om bilen din

Jo, for dem finnes det nå en veldig enkel løsning. Statens vegvesen vet nemlig mye om alle biler som ruller på norske veier. Med utgangspunktet i registreringsnummeret på bilen, kan du hente ut veldig mye informasjon i deres "Kjøretøyopplysninger".

Alt du trenger å gjøre er å legge inn registreringsnummeret. Så får du på svært mange biler vite følgende om utslippene: Hvilken miljøklasse motoren tilhører, om bilen har partikkelfilter og dessuten utslippene av både Co2 og NOx.

Klikk her for å komme til Statens vegvesens Kjøretøydata

EU-krav

Er du på bruktbiljakt og opptatt av miljø, er det naturligvis også noe det er smart å sjekke før du kjøper en bil. Her kan det nemlig være store forskjeller ute og gå.

– Ja, utslippene varierer mye mellom de ulike bilmodellene. Dessuten har det stor betydning hvor gammel bilen er, forteller Brooms bilekspert Benny Christensen.

I 1992 innførte EU miljøkrav til biler, der de satte standarder bilprodusentene må følge. Det startet med Euro1, nå er vi oppe i Euro6.

– Kjære Oslo-byråd: Dette er helt på trynet

Stenges ute av byene

– Dette har ført til en enorm utvikling rundt utslippene fra biler. Disse har gått kraftig ned. En bil fra 2000 vil i gjennomsnitt slippe ut langt mer enn en bil fra 2010. I september 2015 kom siste runde av oppdateringer, da fikk vi Euro6. Så for de miljøbevisste er det egentlig ganske enkelt: De bør kjøre så ny bil som mulig, sier Benny.

At eldre biler er miljø-verstinger, begynner også å gi seg utslag i egne regler for disse, flere steder i verden.

Her handler det blant annet om å nekte dem å kjøre inn i storbyer.

Vanskeligere og dyrere

Paris er blant byene som er langt fremme på dette området.

Broom-Benny tror vi vil få mange flere eksempler på det i årene som kommer:

– Myndighetene kan gjøre det både vanskeligere og dyrere å kjøre eldre biler med høye utslipp. Det er jeg også helt sikkert på at de kommer til å gjøre. Differensiering av årsavgift er et opplagt virkemiddel her. Ulike priser i bomringen er et annet. Dessuten kommer tiltak som å nekte enkelte biler å kjøre inn i byer. Man kan like det eller ikke, men jeg tror vi bare har sett starten på en utvikling som vil skyte fart de kommende årene, sier Benny.

Disse lastebilene renser faktisk luften

Se video: Elbilen begynner å brenne – til slutt