Tromsø er piggdekk-hovedstaden i Norge. Ingen andre større norske byer har høyere andel piggdekk på vinteren. Foto: Scanpix.
Tromsø er piggdekk-hovedstaden i Norge. Ingen andre større norske byer har høyere andel piggdekk på vinteren. Foto: Scanpix.

Her nekter de å droppe piggdekkene

... mens Oslo er i motsatt ende av skalaen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere norske bilister bytter ut piggdekk med piggfritt.

Dette er noe myndighetene lenge har jobbet for å få til. Å holde antallet piggdekkbrukere lavt er et viktig tiltak for å begrense mengden helseskadelig svevestøv i byene.

Lenge har Oslo og Bergen hatt landets høyeste piggfriandel. Nå har de fått selskap i toppen av Asker og Bærum. I vinter bruker rundt 88 prosent av Oslo-bilistene piggfrie vinterdekk. I Bergen og Asker/Bærum er tallet 87 prosent.

I motsatt ende finner vi Tromsø. Kontrasten er stor, her er nemlig piggfriandelen så liten som 15 prosent.

Vippet Bergen av tronen

– Det er gledelig at piggfriandelen fortsatt øker. Piggpbruken er en viktig årsak til problemer med veistøv. Når støvet blir så fint at det holder seg svevende i lufta, kan det pustes inn og irritere luftveiene. Mange tåler ikke dette og blir syke, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen.

Vegvesenet teller hvert eneste år piggdekkbruken i 13 norske byer og byområder. Også i år har Oslo, Bergen, Asker/Bærum, Drammen og Fredrikstad/Sarpsborg landets høyeste piggfriandel. Her kjører over 80 prosent med piggfrie vinterdekk, viser tellingene.

De tre siste årene har Bergen tronet øverst på piggfri-tronen. Men denne vinteren klatret Oslo tilbake til topps. I Oslo har 88 prosent kjørt piggfritt, mens 87 prosent hadde pigget av i Bergen. Asker og Bærum har også blandet seg inn i toppen, med 87 prosent piggfriandel.

Klassisk spørsmål: Hva er best, pigg eller piggfritt?

Innfører gebyr

– Økningen i piggfriandelen har vært størst i Trondheim. På ett år økte den fra 63 til 70 prosent. Årsaken er at kommunen innførte piggdekkgebyr i fjor. Da kommunen avviklet ordningen i 2010, falt andelen år for år, nå er den på vei opp igjen, sier Rosland, i en pressemelding.

Bilistene i Stavanger og Sandnes overrasker. I disse to byene er det en nedgang i piggfriandelen på tre prosentpoeng til 74 prosent.

Kampanjen «PIGFREE» som Stavanger kommune har gjennomført har ikke gitt effekt – og fra oktober i år innfører kommunen piggdekkgebyr.

Gir ekstra trygghet

Brooms bilekspert Benny Christensen mener de store forskjellene i bruk av piggdekk/piggfriedekk til en viss grad kan forklares ut fra klimatiske forhold:

– At Tromsø er på piggdekk-toppen, er ikke rart. De har mange dager med rundt null grader i løpet av vinterhalvåret. Mye is og glatte veier. I tillegg er det jo ikke akkurat flatt i byen og mange av områdene rundt. Under slike forhold gir piggdekk ekstra trygghet for mange. Mens i Oslo har piggdekk vært ganske meningsløst de siste vintrene, med generelt lite snø og veier som blir saltet så fort det ligger an til å bli glatt, sier Benny.

LES OGSÅ: Derfor er dekkene smalere på vinteren

Slik ser tallene ut i år:

Dette er farligere enn slitte sommerdekk

Tesla i snøen, se video under: