Her nekter de å droppe piggdekkene

... mens Oslo er i motsatt ende av skalaen.

Tromsø er piggdekk-hovedstaden i Norge. Ingen andre større norske byer har høyere andel piggdekk på vinteren. Foto: Scanpix.
Tromsø er piggdekk-hovedstaden i Norge. Ingen andre større norske byer har høyere andel piggdekk på vinteren. Foto: Scanpix.

Stadig flere norske bilister bytter ut piggdekk med piggfritt.

Dette er noe myndighetene lenge har jobbet for å få til. Å holde antallet piggdekkbrukere lavt er et viktig tiltak for å begrense mengden helseskadelig svevestøv i byene.

Lenge har Oslo og Bergen hatt landets høyeste piggfriandel. Nå har de fått selskap i toppen av Asker og Bærum. I vinter bruker rundt 88 prosent av Oslo-bilistene piggfrie vinterdekk. I Bergen og Asker/Bærum er tallet 87 prosent.

I motsatt ende finner vi Tromsø. Kontrasten er stor, her er nemlig piggfriandelen så liten som 15 prosent.

Vippet Bergen av tronen

– Det er gledelig at piggfriandelen fortsatt øker. Piggpbruken er en viktig årsak til problemer med veistøv. Når støvet blir så fint at det holder seg svevende i lufta, kan det pustes inn og irritere luftveiene. Mange tåler ikke dette og blir syke, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen.

Vegvesenet teller hvert eneste år piggdekkbruken i 13 norske byer og byområder. Også i år har Oslo, Bergen, Asker/Bærum, Drammen og Fredrikstad/Sarpsborg landets høyeste piggfriandel. Her kjører over 80 prosent med piggfrie vinterdekk, viser tellingene.

De tre siste årene har Bergen tronet øverst på piggfri-tronen. Men denne vinteren klatret Oslo tilbake til topps. I Oslo har 88 prosent kjørt piggfritt, mens 87 prosent hadde pigget av i Bergen. Asker og Bærum har også blandet seg inn i toppen, med 87 prosent piggfriandel.

Klassisk spørsmål: Hva er best, pigg eller piggfritt?

Innfører gebyr

– Økningen i piggfriandelen har vært størst i Trondheim. På ett år økte den fra 63 til 70 prosent. Årsaken er at kommunen innførte piggdekkgebyr i fjor. Da kommunen avviklet ordningen i 2010, falt andelen år for år, nå er den på vei opp igjen, sier Rosland, i en pressemelding.

Bilistene i Stavanger og Sandnes overrasker. I disse to byene er det en nedgang i piggfriandelen på tre prosentpoeng til 74 prosent.

Kampanjen «PIGFREE» som Stavanger kommune har gjennomført har ikke gitt effekt – og fra oktober i år innfører kommunen piggdekkgebyr.

Gir ekstra trygghet

Brooms bilekspert Benny Christensen mener de store forskjellene i bruk av piggdekk/piggfriedekk til en viss grad kan forklares ut fra klimatiske forhold:

– At Tromsø er på piggdekk-toppen, er ikke rart. De har mange dager med rundt null grader i løpet av vinterhalvåret. Mye is og glatte veier. I tillegg er det jo ikke akkurat flatt i byen og mange av områdene rundt. Under slike forhold gir piggdekk ekstra trygghet for mange. Mens i Oslo har piggdekk vært ganske meningsløst de siste vintrene, med generelt lite snø og veier som blir saltet så fort det ligger an til å bli glatt, sier Benny.

LES OGSÅ: Derfor er dekkene smalere på vinteren

Slik ser tallene ut i år:

Dette er farligere enn slitte sommerdekk

Tesla i snøen, se video under: