Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En innsamlingsaksjon med ukjent opphav har gått som en farsott på Facebook de siste ukene.

I løpet av fire uker har Barnekreftforeningen mottatt over 1,8 millioner kroner fra privatpersoner rundt omkring i landet.

Takknemlige

Barnekreftforeningen står ikke bak kampanjen selv, men de er svært takknemlige for pengestøtten de har fått.

– Det kom veldig brått på. Vi har aldri sett at noen har samlet inn så store beløp på så kort tid. Det er helt fantastisk, sier Anja Haug Tronrud, kommunikasjonsrådgiver i Barnekreftforeningen, til God morgen Norge.

Vanligvis må Barnekreftforeningen arbeide hardt for hver donerte krone, men denne gangen har noen gjort jobben for dem.

– Vi har en god sak som engasjerer mange, men vi strever litt med å få inn penger fordi kampanjene våre ikke er så store, sier Tronrud.

Kjedebrev

Kjedebrevet går ut på å samle inn likes og kommentarer, og donere et beløp ut ifra hvor mange klikk man får i løpet av 24 timer.

Deretter skal man utfordre fem nye til å starte ny innsamling på samme måte.

Det kan koste å ha mange venner på Facebook hvis du godtar utfordringen, men Tronrud understreker viktigheten av at alle innbetalinger er frivillige.

– Noen gir 10 kroner, mens andre gir 1000 kroner. Det er snakk om en valgfri sum, og vi følger ikke opp betalingene i etterkant. For oss er det bare positivt at folk tar utfordringen og deler budskapet vårt. sier Tronrud.

Donerer sum til forskning

Barnekreftforeningen er nå opptatt av å informere om hva pengene skal brukes på.

– I fjor kom en rapport fra fagmiljøet som sier at vi trenger mer forskning på barnekreft i Norge, så pengene går til det. Et prioritert område i år er forskning på hjernesvulst, som er den krefttypen hos barn som har dårligst prognoser, forteller Tronrud.

– Hvorfor er det så mange som engasjerer seg denne gangen?

– Mange er berørt, eller kjenner noen som er berørt. Barn og kreft hører ikke sammen i samme setning. Det er årsaken til at det skaper mye engasjement, sier kommunikasjonsdirektøren.

Ifølge Barnekreftforeningen overlever fire av fem barn som har fått en kreftdiagnose. Tronrud håper at kampanjen kan bidra til å redde det femte barnet.

Se intervjuet øverst i videovinduet.