Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg sitter og kikker litt på bruktbil om dagen. Har lenge vært litt interessert i å kjøpe en Skoda Superb fra 2009 eller nyere, med 1,9-liters dieselmotor på 105 hk og manuelt gir.

Er det noen ting jeg burde passe på og være ekstra oppmerksom på ved kjøp av en slik bil? Er det noe negative sider med denne 105-hesteren?

Benny svarer:

Heisann! Dette er generelt sett både fornuftige og gode biler og som byr på god plass, særlig i baksetet. Mange tror, litt feilaktig, at bagasjerommet også er gedigent, men fakta er at f.eks VW Passt har større bagasjerom. Men for all del, dette er stort nok for de fleste, og blant de aller største i klassen.

Det som er viktig å tenke på her er at bilen har god og aller helst helt komplett servicehistorikk. Obligatoriske sjekkpunkter er dekk, bremser, forstilling og hjuloppheng. Samt at registerreim er byttet på riktig intervall. Vannpumpa kan også lekke, så sjekk gjerne den også.

Når det gjelder 1,9-liters diesel som du spør om, så er dette nå en noe aldrende konstruksjon, det både høres og merkes. Uten at de har noen spesielle svakheter hvis de er godt fulgt opp med service. Registerrein og vannpumpe er allerede nevnt. Turbohavari forekommer også – slik som på alle biler med turbodieselmotor. 105 hestekrefter gjør den heller ikke til noen racerbil akkurat, men den duger.

Tar du feil her kan det bli kjempedyrt

Skoda Superb er generelt gode biler, men det betyr ikke det samme som at du skal kjøpe en uten å sjekke den nøye. 
Skoda Superb er generelt gode biler, men det betyr ikke det samme som at du skal kjøpe en uten å sjekke den nøye. 

Fortsatt fornuftig kjøp

Noen biler har vært plaget med irriterende elektriske feil, slik som på elbakluke, speil etc. Sjekk nøye at alt virker som det skal før kjøp. På biler med DSG (automat) girkasse har det også vær en del tull. Det slipper du med manuelt gir, men til gjengjeld kan det oppstå trøbbel på biler med såkalt to-masse svinghjul. Kjenn nøye etter vibrasjoner ved prøvekjøring da dette fort koster 25 lapper å utbedre...

De er ikke så vanlige i Norge, men biler med 1,4-liters bensinmotor kan få trøbbel med registerkjede.

Ellers klager noen eiere på knirke- og gnisselyder som kommer fra bakdørene. Noen mener også at den er litt kjip innvendig, at støynivået er litt høyt og at kjøregleden kunne vært bedre. Det er slett ikke uriktig, men det er slik for å skape forskjell mellom Skoda, VW og Audi.

Når det gjelder ren teknisk kvalitet, står ikke Skoda noe som helst tilbake for sine dyrere og mer påkostede "søsken" fra VW og Audi, snarere tvert i mot. Byggekvaliteten er god.

Les hva Skoda-eierne mener om sine biler her:

Noen eiere synes interiøret i Skoda Superb er litt kjedelig, men det kommer helt av på hvilken modell man velger. 
Noen eiere synes interiøret i Skoda Superb er litt kjedelig, men det kommer helt av på hvilken modell man velger. 

Det skal sies at bilen ellers er både komfortabel og retingsstabil på grunn av sin lange akselavstand. Suberb bygger på samme plattform som den noe mindre Octavia, men en forlenget utgave.

Dette var mye bil for pengene den gangen den var ny. Det er den fortsatt på bruktmarkedet. Generasjon to, eller B6 som den gjerne kalles, kom som stasjonsvogn i 2009, og du får bil til godt under 100.000 kroner her nå. Da som regel med ganske høy kilometerstand. Men kan man legge 120.000 til 150.000 i en slik bil, så er dette fortsatt gode, fornuftige kjøp som gir mye bil for pengene.

Les også: Dette er også stor familbil – til lavpris

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted

Spennende nykommer: Se video av Skoda Kodiaq under