Du sparer 150.000 kroner – og får et kraftverk under panseret

Volvos nye avgiftsvinner heter XC60 T8.

Volvos nye XC60 er ikke langt unna. I Norge kommer svært mange til å kjøpe den som ladbar hybrid.
Volvos nye XC60 er ikke langt unna. I Norge kommer svært mange til å kjøpe den som ladbar hybrid.

Årets store nyhet fra Volvo ble avduket på bilutstillingen i Geneve tidligere denne måneden.

Vi snakker om andre generasjon av SUV-en XC60. Dette er en bilmodell som har vært Volvos bestselger i flere år. Den nye blir dermed svært viktig for svenskene i årene framover.

I forkant av debuten lykkes Volvo med å holde tilbake det aller meste av informasjon rundt modellen. Med det fikk de også maksimal oppmerksomhet i Geneve.

Treffer perfekt

Produksjonsstart er satt til midten av april og de første kundene vil få bilene sine mot slutten av sommeren.

Prisene er også ute og de er interessant lesning. Rimeligste XC60 heter D4 AWD Momentum. Det betyr i praksis 190 dieselheter og manuell girkasse. Startprisen er på 615.000 kroner.

Synes du det høres litt kjedelig ut? Ja, da har Volvo en modell som virkelig treffer perfekt i det norske bilmarkedet. XC60 kommer nemlig også som ladbar hybrid. Det betyr mye mindre avgifter, samtidig som den har et realt kraftverk på hele 407 hestekrefter under panseret. Startpris på denne? 690.000 kroner!

Volvo har fått mye skryt for interiørene sine de siste årene, XC60 er ikke noe unntak. 
Volvo har fått mye skryt for interiørene sine de siste årene, XC60 er ikke noe unntak. 

Denne biltypen har nesten firedoblet salget

Bare 40.000 i avgift

Det skiller altså ikke mer enn 75.000 kroner mellom disse to, det gjør at de aller fleste norske XC60-kjøperne nok kommer til å gå for ladbar hybrid.

Forskjellen blir så liten fordi ladbare hybrider kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Kjøper du XC60 med 190-hesters dieselmotor, bidrar du med 190.000 kroner til statskassen i form av avgifter. På T8 hybrid er det til sammenligning ikke mer enn snaue 40.000 kroner i avgift. Det gjør altså underverker med prisen.

Du kan få sprekere bil, uten å betale avgift

Designmessig er ikke dette store sprell fra Volvo, vi kjenner igjen mye både fra dagens XC60 og storebror XC90.
Designmessig er ikke dette store sprell fra Volvo, vi kjenner igjen mye både fra dagens XC60 og storebror XC90.

Lynrask SUV

Storebror XC90 selger også veldig bra med denne drivlinjen. Den starter på 833.000 kroner. De 407 hestekreftene sikrer en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,6 sekunder.

Det skal bli interessant å se dette tallet for XC60, som er en god del mindre og lettere.

Apropos størrelse: Nye XC60 har blitt 4,4 centimeter lengre enn forgjengeren og er 468,8 centimeter lang totalt. Den har blitt hele 10,8 centimeter bredere, men 5,6 centimeter lavere. Det siste har til en viss grad gått utover bakkeklaringen som er redusert fra 23 til 21,6 centimeter.

T8-utgaven av XC90 er en stor suksess, denne drivlinjen kommer også i lillebror XC60.
T8-utgaven av XC90 er en stor suksess, denne drivlinjen kommer også i lillebror XC60.

Derfor gikk XC90 T8 nesten 100.000 kroner ned i pris

Se den første filmen av XC60 under: