Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS får 70,2 millioner euro, eller 641 millioner kroner, i bot.

Alt i alt deler EU-kommisjonen ut bøter på 776 millioner euro til de elleve selskapene. Selskapene som bøtelegges er Air Canada, Martinair, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, SAS, Singapore Airlines, Qantas og KLM og British Airways.

SAS står fast på at SAS Cargo ikke har deltatt i noe kartell og vil anke beslutningen, opplyser SAS i en pressemelding.

Beslutningen om å bøtelegge selskapene ble først tatt i november 2010. Lange rettsrunder førte til at denne beslutningen ble annullert i desember 2015 på grunn av formelle feil.

EU-kommisjonen står derimot fast på at selskapene drev med kartellvirksomhet og har nå vedtatt bøtene på nytt.

– Vi stiller oss spørrende til EU-kommisjonens avgjørelse om igjen å fatte en beslutning som allerede er annullert én gang av CJEU (Court of Justice of the Euroean Union's first instance), sier Marie Wohlfart i SAS i pressemeldingen.

– SAS tar konkurransereglene svært alvorlig og aksepterer ingen overtredelser. Vi har et klart rammeverk for å holde oss innenfor konkurranseloven. Dette omfatter informasjon, retningslinjer, opplæringsprogrammer og kontrollprosedyrer, fortsetter Wohlfart.

En formell etterforskning mot 20 selskaper ble åpnet i desember 2007, skrev Financial Times i 2015. Kommisjonen mente at kartellet koordinerte prisen på drivstoffavgifter og sikkerhetstiltak som ble innført etter terrorangrepene i USA 11. september 2001.

(©NTB/TV 2)