Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sosiale medier blir en større og større del av vår hverdag. Det er gjerne det siste vi sjekker før vi legger oss og det første vi kaster et blikk på når vi står opp om morgenen.

– Sosiale medier er en arena hvor vi ønsker å fremstå som ålreite. Man går gjennom en filtreringsprosess før man publiserer ting, akkurat som at du tenker over hvilke klær du tar på deg når du skal på jobb, sier psykolog Jan-Ole Hesselberg.

Tegn på narsissisme

Fordi vi bruker så mye tid på sosiale medier, har arenaer som Facebook og Instagram blitt viktige forskningsfelt.

En studie gjort av en gruppe psykologer ved Brunel University i London , som ble publisert i 2015, undersøkte blant annet personer som hyppig legger ut bilder av trening, mat og generelt ting de er fornøyd med å ha oppnådd,

I studien mener de å finne at personer som regelmessig oppdaterer sosiale medier med denne typen informasjon, oftere har narsissistiske trekk

Ifølge forskerne er målet å få anerkjennelse og bekreftelser.

Studien, med 555 deltakere, antyder også at personer som regelmessig fremhever hvor romantisk partneren sin er, ofte har dårlig selvfølelse.

De som hyppig legger ut bilder av barna sine er mer samvittighetsfulle. Utadvendte personer kjennetegnes ved at de hyppig publiserer bilder og oppdateringer fra sosiale sammenhenger.

Mer irriterende enn de tror

Hesselberg understreker at han ikke har lest studien, men sier at andre studier tyder på at personer som legger ut mange bilder av seg selv er mer selvopptatte enn andre.

– Men det gjelder på flere arenaer enn i sosiale medier. De som snakker mye om seg selv på jobben, tenderer mot å være litt mer selvopptatte, sier Hesselberg.

– Og så er det sånn at personer som legger ut denne typen bilder har en tendens til å undervurdere hvor irriterende andre oppfatter det, sier han.

Psykolog Jan-Ole Hesselberg er blant annet kjent fra «Folkeopplysningen» på NRK. (Foto: Privat) 
Psykolog Jan-Ole Hesselberg er blant annet kjent fra «Folkeopplysningen» på NRK. (Foto: Privat) 

Ulik oppførsel – ikke falskhet

Ida Aalen har skrevet to bøker om sosiale medier. Hun viser til forskning som antyder at antall venner man har på Facebook er avgjørende for hvor hyppig man legger ut bilder og oppdateringer. Dette påvirker også hvilke bilder man deler.

– Det handler om hvor mange mennesker som får tilgang til det du legger ut. Det er gjerne sånn at man oppfører seg ulikt ut fra hvilken kontekst man er i.

Ida Aalen har skrevet to bøker om sosiale medier. (Foto: idaaa.no) 
Ida Aalen har skrevet to bøker om sosiale medier. (Foto: idaaa.no) 

– De fleste oppfører seg annerledes foran bestemor enn de gjør foran bestevennen sin. Det handler ikke om falskhet, og sånn er det på sosiale medier også: Du vil gjerne ikke vise bestemor hvor full du var i går, sier Aalen.

Hun mener det ikke det er rart at folk hyppig publiserer fordelaktige og positive bilder av seg selv i sosiale medier.

– Går du hjem og blar i fotoalbumet, finner du stort sett bilder av folk som er blide og glade. Det er ikke sånn at man har en rekke bilder av mormor som ligger på sykeleie, sier Aalen.