Renault har laget heftige biler med kompakt størrelse før, og Zoe e-Sport føyer seg inn i en lang og tradisjonsrik rekke i så måte.
Renault har laget heftige biler med kompakt størrelse før, og Zoe e-Sport føyer seg inn i en lang og tradisjonsrik rekke i så måte.

Så tøff kan en folkelig elbil bli

Renault viser hvor skapet skal stå med sin Zoe e-Sport.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal man kjøre elektrisk og vil ha en kompaktbil, er det ikke akkurat mange kule og spenstige kandidater der ute. Intet stygt sagt om de elbilene som finnes i kompaktklassen, men spesielt tøffe kan ingen av dem sies å være.

Men det har Renault nå gjort noe med. Zoe er en bestselger for selskapet (Europas mest solgte elbil), men har litt å gå på når det gjelder barske egenskaper. Men ved å la fantasien få fritt spillerom, samtidig som man har hentet teknologi fra Formel E-biler, har man fått et virkelig råskinn.

Nytt bilmerke utsatt ett år

Det ferdige resultatet er Zoe e-Sport, som både ser fantastisk ut, og som har ytelser som matcher utseendet.

Bilen i Geneve hadde helt mørke ruter, men slik skal interiøret se ut når alt er på plass. 
Bilen i Geneve hadde helt mørke ruter, men slik skal interiøret se ut når alt er på plass. 

Slipp dere løs!

– Arbeidsbeskrivelsen for Renault Zoe var enkel: Slipp dere løs!. Dermed fikk vi ideen til en bil i krysningspunktet mellom en serieprodusert bil og en løpsbil En bil for de adrenalinfrelste, sier Stéphane Janin, designsjef for konseptbildivisjonen til Renault, i en pressemelding.

Se hvem som har tenkt å lage SUV

Bilen har en elektrisk motor foran, og en bak, som samlet yter 460 hestekrefter og 640 Nm. 0-100 går unna på 3,2 sekunder. Toppfart er 210 km/t, og det skal bilen klare på under 10 sekunder. Hjuloppheng er hentet fra Formel E-raceren med doble A-armer foran og bak, samt justerbare dempere til alle fire hjul.

Sånn skulle alle biler i denne klassen sett ut. 
Sånn skulle alle biler i denne klassen sett ut. 

Muskuløst karosseri

Det muskuløse karosseriet i karbon er lakkert i samme blåfarge som Renault e Dams -teamet bruker i Formel E, og drivlinjen og firehjulstrekket kommer fra Formel E-raceren. Mye arbeid er gått med på å holde vekten nede (inkludert bruk av kevlar for veltebur), men med to elmotorer og 40kWh batteripakke ender totalvekten opp på 1.400 kg.

Det spartanske interiøret domineres av to Recaro-stoler (noe baksete finnes ikke), og mye bruk av Alcantara. Det foreligger dessverre ingen planer om å gjøre noe med konseptet, noe som betyr at det mest sannsynlig vil forbli en one-off. En god nyhet er det imldlertid oppi det hele. Bilen vil komme på besøk til Norge i mai, og da kan du få ta en nærmere titt på hvordan en elektrisk kompaktbil egentlig burde se ut.

Dette kaller vi heftig parkering

Video: Se hvem som skal fronte elbilsatsing