Tro det eller ei: Luksusbil og gammel Toyota koster det samme!

Den ene har holdt seg vesentlig bedre i pris...

Begge er fra 2005, begge har firehjulsdrift og begge har gått rundt 200.000 kilometer – og de koster omtrent det samme! Det til tross for at bilen til venstre kostet under halvparten av den andre som ny. Faksimile: Finn.no
Begge er fra 2005, begge har firehjulsdrift og begge har gått rundt 200.000 kilometer – og de koster omtrent det samme! Det til tross for at bilen til venstre kostet under halvparten av den andre som ny. Faksimile: Finn.no

Trenger du en romslig bil med firehjulsdrift – og har et budsjett på rundt 200.000 kroner? Da har du faktisk en god del å velge mellom.

Vi har plukket ut to biler som på mange måter er i hver sin ende av skalaen, og helt forskjellige. Samtidig er de også like på en del viktige områder.

La oss starte med likhetene: Begge bilene er 2005-modeller, begge har rullet rundt 200.000 kilometer, begge har firehjulsdrift, begge koster rundt 200.000 kroner og begge har god plass.

Men der stopper det også – for den ene er en Toyota Hiace og den andre er en Porsche Cayenne!

Hiace: Du skal lete lenge etter en bedre bruktbil

Luksusbil

Ja, du leste riktig. En vaskteekte luksus-SUV, signert Porsche, koster altså det samme som et tilsvarende gammelt eksemplar av Toyotas "kassebil".

La oss ta for oss den tyske premiumbilen først. Cayenne er altså Porsches første SUV, og var i sin tid svært omdiskutert. Designet vant ingen priser, for å si det sånn.

Men bilen ble likevel en enorm suksess, og åpnet opp for kunder som aldri tidligere hadde vurdert Porsche.

Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?

Porsche traff blink på første SUV-forsøk, da de debuterte med sin Cayenne i 2004.
Porsche traff blink på første SUV-forsøk, da de debuterte med sin Cayenne i 2004.

Mye utstyr

Cayenne er som regel godt utstyrte biler. I den vi har funnet på bruktmarkedet er det blant annet skinnseter, takluke, 20" felger til både sommer- og vinterdekk, varme i rattet, multifunksjonsratt, elektrisk seter og automatgir.

Klikk her for å se hele annonsen

Under panseret sitter dessuten en 3,2-liters V6-er som byr på 250 hk.

Ingen rakett likevel – med 0-100 km/t på 9,1 sekunder. Men likevel noe helt annet enn motoriseringen i Toyotaen.

Bjørn har hatt 500 (!) Toyota Hiace

Det du trenger

For la oss se litt på det japanske motstykket her. Toyotaen er utstyrt med en dieselmotor på 102 hk. Ikke akkurat egnet til å dra skinnet annet enn veeeldig langsomt av pølsa. 0-100 km/t tar, du trenger ikke å holde deg fast, 22,1 sekunder!

Samtidig er den svært sparsommelig utstyrt.

Til gjengjeld er dette den lange typen av Hiace, og har sitteplass til åtte, ett tonn nyttevekt i tillegg til 1,8 tonn hengervekt. Her kan du få med deg mye!

Cayenne: Verditap 1,6 mill – og den er knapt innkjørt!

Prisfall

For 12 år siden var prisen på disse bilene helt forskjellig. Skulle du kjøpe en ny Cayenne i Norge kom prisen veldig fort på over millionen.

Hiace ble din for godt under halvparten, og har dessuten holdt seg langt bedre i pris over tid. At du fortsatt må ut med rundt 200.000 kroner for en slik bil, 12 år senere, er ganske oppsiktsvekkende. Den gamle oppskriften, med driftssikker bil og imponerende praktiske egenskaper, holder stand.

I løpet av de 38 årene Hiace ble solgt i Norge, var den for øvrig årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen.

Vi har nettopp kjørt den nye arvtakeren til Toyota Hiace

Her er det bare å slå seg løs, med ski, barneseter og bagasje. En Hiace blir nesten aldri fullastet uansett ... Faksimile: Finn.no
Her er det bare å slå seg løs, med ski, barneseter og bagasje. En Hiace blir nesten aldri fullastet uansett ... Faksimile: Finn.no

Tre skistativ ...

For ytterligere å understreke det praktiske, selges Hiacen med TRE laste-/skiholdere – og har et hjemmelaget oppbevaringssystem for bagasjerommet.

Klikk her for å se hele annonsen

Her kan en nok trygt anta av verdien på bilen vil holde seg noenlunde stabil en stund til, forutsatt at du tar godt vare på den. Dessuten er deletilgangen bra, og verkstedprisene noe helt annet enn hos Porsche.

Cayennen som er omtalt her er import fra USA, og er således litt mer ukurant enn eksemplarer som ble solgt ny i Europa. Men det finnes ikke tvil om at du får mye bil for pengene her. Og dessuten er det ikke dieselmotor, som jo er gode nyheter nå i disse "miljøtider"!

Så er spørsmålet: Hvilken ville du valgt?

Brukt Hiace: Denne gjetter du neppe prisen på