Åsted Norge-serie: «Kambomannen» Del 1

Hvem er den døde mannen på jernbanen?

KAMBO (Åsted Norge): I 30 år har saken vært et mysterium for politiet. Hvem var mannen? Hva gjorde han på dette øde stedet, og hvor kom han fra?

22. september 1987 blir denne mannen funnet død på jernbanen mellom Kambo og Moss. 30 år etter vet politiet fortsatt ikke hvem han er. Foto: Jan Petter Lynau / VG / Kripos
22. september 1987 blir denne mannen funnet død på jernbanen mellom Kambo og Moss. 30 år etter vet politiet fortsatt ikke hvem han er. Foto: Jan Petter Lynau / VG / Kripos
Dette er mannen som ble funnet død på jernbanen mellom Kambo og Moss 22. september 1987. I 30 år har saken vært et mysterium. Foto: Kripos
Dette er mannen som ble funnet død på jernbanen mellom Kambo og Moss 22. september 1987. I 30 år har saken vært et mysterium. Foto: Kripos
Dette bildet av den ukjente mannen ble tatt under obduksjonen i 1987. Mannen er mørk blond med skjær av rødt og grått i hårfargen.  Foto: Kripos
Dette bildet av den ukjente mannen ble tatt under obduksjonen i 1987. Mannen er mørk blond med skjær av rødt og grått i hårfargen. Foto: Kripos
Denne merkelappen ble funnet i trusen til den døde mannen. Merket heter Elan Body og deskripsjonen er på tysk. Dette er den eneste merkelappen som er funnet i klærne.
Denne merkelappen ble funnet i trusen til den døde mannen. Merket heter Elan Body og deskripsjonen er på tysk. Dette er den eneste merkelappen som er funnet i klærne.
Den avdøde mannen var ikledd denne jakken. Den er skadet som følge av togpåkjørselen. Fargegjengivelsen på bildet er misvisende siden jakken er mer grå på farge. FOTO: Kripos
Den avdøde mannen var ikledd denne jakken. Den er skadet som følge av togpåkjørselen. Fargegjengivelsen på bildet er misvisende siden jakken er mer grå på farge. FOTO: Kripos
Dette er skjorten mannen hadde på seg da han ble funnet. Skjorten er hvit med mørke tynne striper. FOTO: Kripos
Dette er skjorten mannen hadde på seg da han ble funnet. Skjorten er hvit med mørke tynne striper. FOTO: Kripos
Skoene mannen hadde på seg er av merket Mephisto. Dette skomerket var kostbar på 1980-tallet og ble solgt i store deler av Europa. Skoene er nedslitte på utsiden av helen og er godt brukt. FOTO: Kripos
Skoene mannen hadde på seg er av merket Mephisto. Dette skomerket var kostbar på 1980-tallet og ble solgt i store deler av Europa. Skoene er nedslitte på utsiden av helen og er godt brukt. FOTO: Kripos
Den døde mannen var iført to støttestrømper. Strømpene er hvite med tre blå striper helt øverst og åpen ved tærne. Strømpene virker å være til medisinsk bruk, og kan ha vært ment for å motvirke hevelser i beinet som følge av åreknuter. FOTO: Kripos
Den døde mannen var iført to støttestrømper. Strømpene er hvite med tre blå striper helt øverst og åpen ved tærne. Strømpene virker å være til medisinsk bruk, og kan ha vært ment for å motvirke hevelser i beinet som følge av åreknuter. FOTO: Kripos
Dette bildet viser genseren som mannen hadde på seg. Bildet som Åsted Norge har funnet i Riksarkivet ble tatt før plagget ble vasket. Det viser derfor mer blod enn de øvrige plaggene.  Foto: Politiet
Dette bildet viser genseren som mannen hadde på seg. Bildet som Åsted Norge har funnet i Riksarkivet ble tatt før plagget ble vasket. Det viser derfor mer blod enn de øvrige plaggene. Foto: Politiet
I lommen hadde den døde mannen en lommekniv av typen Swiss Army. Kniven er godt brukt, og har spor av rust. Foto: Kripos
I lommen hadde den døde mannen en lommekniv av typen Swiss Army. Kniven er godt brukt, og har spor av rust. Foto: Kripos
Denne Camel-pakken ble funnet i den avdøde mannens lomme. Det er fire sigaretter igjen i pakken. I 1987 fant politiet ut at sigarettene var produsert i Vesten, men ment for det Øst-Europeiske markedet. Dette på grunn av at kvaliteten på tobakken var dårligere. Det finnes ingen andre merkinger som kan fortelle noe om hvor den er produsert. Foto: Åsted Norge
Denne Camel-pakken ble funnet i den avdøde mannens lomme. Det er fire sigaretter igjen i pakken. I 1987 fant politiet ut at sigarettene var produsert i Vesten, men ment for det Øst-Europeiske markedet. Dette på grunn av at kvaliteten på tobakken var dårligere. Det finnes ingen andre merkinger som kan fortelle noe om hvor den er produsert. Foto: Åsted Norge

Solen har så vidt stått opp når lokfører Svein Ivar Johannessen og konduktør Roger Aaserud skal til å rulle avgårde med pendlertoget fra Moss i retning Oslo.Datoen er 22. september 1987 og klokken har så vidt passert åtte på morgenen.På Moss stasjon får de tegn fra konduktøren på toget som har ankommet fra Oslo.- Konduktøren gjorde et kraftig tegn til meg at vi skulle stoppe. Vi hadde jo ikke kommunikasjon den gangen. Da sa han til meg: Kjør forsiktig for det er noe i ski