Ser snill ut – men dette er et råskinn

Denne risikerer du neppe at naboen kjøper maken til. Les testen:

Nordmenn er ikke spesielt glad i sedaner, selv ikke små og lekre varianter som Audi S3 Sportsedan. Her bor det forøvrig et solid kraftoverskudd. 310 hk sørger for 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder.
Nordmenn er ikke spesielt glad i sedaner, selv ikke små og lekre varianter som Audi S3 Sportsedan. Her bor det forøvrig et solid kraftoverskudd. 310 hk sørger for 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder.

Audi opplever stor suksess med sine mest sporty biler – modellene som har betegnelsene S- og RS. Salget har økt betydelig de siste årene, og både 2015 og 2016 ble rekordår. Noe av forklaringen har vært dreiningen i avgifter, som har bidratt til å senke prisene på disse modellene.

Mye tyder dessuten på at rekordene vil falle på nytt i 2017. Takket være frafall av hk-avgiften, har det blitt mer gunstig enn noen gang å kjøpe biler med stor bensinmotor.

Nå skal det sier at S3 Sportsedan, som jo bygger på samme plattform som Golf, ikke er en stor bil. Derfor trengs det ikke stor motor heller, målt i volum. Den er nemlig på beskjedne 2 liter.

Men takket være ivrig bruk av tuning, byr den i facelift-utgaven på hele 310 hk. Det er også noen andre gode nyheter hva gjelder utstyr.

Bli med på test!

Audi S3: Testen som holdt på å snø bort

Audi har klart å gjøre en liten sedan sexy å se på, men den er ikke et fyrverkeri å kjøre ... 
Audi har klart å gjøre en liten sedan sexy å se på, men den er ikke et fyrverkeri å kjøre ... 

Hvordan er den å kjøre?

S3 er det vi vil kalle "pigg". Du hører straks at den er noe mer potent enn vanlig, når motoren sparker i gang. Men Audi tar ikke lyden like langt her som i den spinnville RS3-en. Dette er mer diskret.

Det er Drive Select-muligheter, som lar deg velge mellom alt fra miljøvennlig til Dynamisk. Sistnevnte er det mest sportslige programmet. Da blir bilen hardere, girskiftene tettere og styringen mer kontant. Til vanlig vil du nok likevel foretrekke komfort, som gjør at du ikke rister løs absolutt alle rotfyllingene dine, hver gang du kjører over tyggisklyse.

Selv i Dynamic er den imidlertid ikke fullt så engasjerende som de beste i klassen. Det er litt for klinisk, litt for stivt og litt for lite feedback gjennom rattet. Prikken over i-en mangler på at dette skal være et skikkelig leketøy.

Til gjengjeld oppfører den seg svært stabilt og trygt.

Lekker bil – som få skal kjøpe

Det er rett og slett overraskende god beinplass i baksetet på S3 Sportsedan. Det største problemet for de litt høyreiste er takhøyden.
Det er rett og slett overraskende god beinplass i baksetet på S3 Sportsedan. Det største problemet for de litt høyreiste er takhøyden.

Hvordan er plassen?

I utgangspunktet er dette altså en A3 som er gjort om til en sedan. Til å være en bil i "Golf-klassen" byr sedanen på bra med plass. Den er strukket hele 15 centimeter i forhold til femdørsutgaven, og er bare to centimeter unna samme lengde som første generasjon A4 sedan.

Bagasjerommet er på 425 liter.
Bagasjerommet er på 425 liter.

Bagasjerommet er ganske så rommelig med sine 425 liter. Ryggen på baksetene kan også legges ned slik at du får med deg lengre objekter på turen, om det er ønskelig.

I baksetet er det bra plass. Men de store sportssetene er tykke og stjeler litt benplass. Det er også noe begrenset takhøyde for de over 185 cm.

Dette er sporty sedan – for dem som tør å skille seg ut

Finest utenpå eller inni?

A3 sedan er litt mindre coupeaktig i karosseriet enn for eksempel konkurrenten CLA. Men dørene er rammeløse, slik som på en coupe.

Takket være ektra lengde, og at den er lavere og bredere enn A3 Sportback, får den også et mer sportslig uttrykk.

Skjermen til infotainmentsystemet ser litt lite elegant og billig ut, sammenlignet med resten av interiøret. Men stort sett er det blytung kvalitetsfølelse i interiøret på Audi S3 Sportsedan.
Skjermen til infotainmentsystemet ser litt lite elegant og billig ut, sammenlignet med resten av interiøret. Men stort sett er det blytung kvalitetsfølelse i interiøret på Audi S3 Sportsedan.

S3-utgaven er diskret stylet, men merk deg blant annet S3-logoen i grillen, røde bremsecalipere, litt annerledes frontfanger og fire enderør bak. Joda, det ser bra ut!

Interiøret er veldig pent og ryddig. Og facelift-S3-en gir også anledning til å velge de digitale instrumentene. De ser svært bra ut, særlig med turtelleren i midten, og fungerer dessuten ypperlig i praksis.

De lekre setene, med diamantmønster, gjør også sitt til at dette er et trivelig sted å være.

Vi liker aller best interiøret.

Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Går det fort opp i fart, er det også lurt å sørge for at det kan bremse hardt også ...
Går det fort opp i fart, er det også lurt å sørge for at det kan bremse hardt også ...

Går den bra?

310 hk i en kompakt Audi. Joda, det flytter seg helt greit, dette her. 0-100 km//t leveres nå på bare 4,6 sekunder med S-tronic automatgir. For noen få år siden var det en tid som var forbehold de absolutte superbilene. Her har utviklingen sannelig gått fort, bokstavelig talt.

S3 gjør ikke mye ut av seg, men den er altså en seriøst rask liten bil, la det ikke være tvil om det.

Tidvis under testperioden var det et kaotisk snøvær, men i motsetning til tidligere nevnte superbiler, gjør S3en nøyaktig som den får beskjed om både på is og i slapset. Her er quattro firehjulsdrift gull verdt.

Forbruket er forøvrig imponerende lavt. Oppgitt blandet forbruk på 0,64 l/mil er imponerende i en bil som har denne typen ytelser.

Så skal det sies at du i praksis kommer til å ligge godt over – men skyldes først og fremst at dette ikke er en bil du vanligvis kjører med fjærlett høyrefot ...

Audi A3: Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

Audi S3 Sportsedan

Motor: 2-liter, turbo

Effekt: 310 hk / 400 Nm

Forbruk: 0,64 l/mil

0-100 km/t: 4,6 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 425 liter

Vekt: 1.545 kg

Lengde x bredde x høyde: 445 x 179 x 141 cm

Pris: Fra 622.000 kroner

Konklusjon:

Sportssedan er en større og stiligere modell enn den tradisjonelle Sportback-en. Det er bedre plass til bena og et bruktbart bagasjerom. Men likevel er det nok få som kommer til å punge ut 622.000 kroner eller mer for sedanen. Til det er femdørs-utgaven alt for praktisk.

I tillegg er sistnevnte rundt 10.000 kroner billigere, og vil trolig være mer kurant å kvitte seg med på bruktmarkedet, når den tid kommer.

Men S3 Sportssedan er en lekker liten bil, som går som et olja lyn. Og i praksis er det ikke så mange konkurrenter i akkurat denne delen av segmentet.

Skal du ha en liten og rask sedan, er Audi S3 Sportsedan et godt alternativ. Men spesielt leken bil er det ikke ...
Skal du ha en liten og rask sedan, er Audi S3 Sportsedan et godt alternativ. Men spesielt leken bil er det ikke ...

Audi S3: Leketøy med plass til familien