Her kommer bilen som kan fly

Spennende konsept med flygigant vist i Geneve.

Noe lignende som dette kan kanskje bli en realitet om ikke altfor lenge.
Noe lignende som dette kan kanskje bli en realitet om ikke altfor lenge.

Det kanskje mest interessante konseptet på Geneve-utstillingen i år kom fra uventet hold: Et samarbeid mellom flyprodusenten Airbus og designhuset Italdesign.

De to har laget en flyvende bil kalt Pop Up, og i motsetning til de fleste andre drømmer av denne typen, er det ingenting ved dette konseptet som virker fullstendig urealistisk.

Bilens funksjon og konstruksjon er egentlig ganske enkel, og består av tre ulike deler. Det ene er den rullende plattformen som er bilens understell med fjæring og hjul. Det andre er selve passasjerkabinen av karbon som kan festes til plattformen. Mens den tredje delen er den store dronen med åtte rotorer som kan løfte passasjerkabinen.

En autonom Pop Up cruiser gjennom gatene. 
En autonom Pop Up cruiser gjennom gatene. 

Intet ratt

Dette medfører at bilen kan kjøre som en vanlig bil, når passasjerkabinen er festet til den rullende plattformen. Men den er autonom, så det er intet ratt eller pedaler i den. Selve passasjerkabinen er 2,6 meter lang, 1,4 meter høy og 1,5 meter bred.

Denne sørger for rekordsalg i Norge

Det er god plass til to voksne, noe jeg fikk bekreftet ved å prøvesitte bilen (dessverre ingen demotur opp i luften…). Foran seg har man en gigantisk skjerm som viser all den info du måtte ønske, med et stort oversiktskart som den kanskje viktigste delen.

Dronen med passasjerkabinen på vei ned, for å sette seksjonen tilbake på det rullende chassiset.
Dronen med passasjerkabinen på vei ned, for å sette seksjonen tilbake på det rullende chassiset.

Samme toppfart på vei og i luften

Med sin innebygde 15 kWh batteripakke, klarer det rullende chassiset å kjøre rundt 13 mil når det er fulladet. Toppfart er 100 km/t for bilen når den kjører på alle fire hjul, og ladetiden skal være 15 minutter. Men så kommer rosinen i pølsa, nemlig dronedelen som flyr avgårde med passasjerkabinen.

Denne fiaskoen kostet Opel dyrt

Dronen har åtte rotorer, med en total effekt på 182 hk fra sine åtte individuelle elektriske motorer, og kan fly avgårde 100 km. Som det rullende chassiset er ladetid 15 minutter for 70 kWh batteriet i dronen, og toppfarten er også den samme: 100 km/t.

Bilen fotografert forfra og bakfra, mens dronen med passasjerkabinen flyr i bakgrunnen.
Bilen fotografert forfra og bakfra, mens dronen med passasjerkabinen flyr i bakgrunnen.

Kan være i produksjon om 5-10 år

Det man ser for seg er at man via en app ønsker å dra et sted, la oss si fra Oslo til Jessheim. Da vil bilen kjøre opp til huset ditt, hvor du kan gå ut, og sette deg inn. Så kan du bestemme om bilen skal fly deg til f.eks en togstasjon for å fortsette reisen derfra, eller om du ønsker at bilen skal fly deg hele veien fra Oslo til Jessheim.

Men det kan også være enklere hverdagssituasjoner. Kanskje kjører bilen deg et stykke inn til en by, før den så tar til luften idet man ankommer bykjernen med spesielt stor trafikk. Det hele høres kanskje litt sci-fi ut, men både Airbus og Italdesign er klare på at en slik bil kan være i produksjon om 5-10 år. Det er ingenting ved den, som ikke er teknisk gjennomførbart. Den store utfordringen er lovverk, både i henhold til autonome biler og flytrafikk.

Denne skal bli starten på en stor offensiv