Se – her er en stor bilnyhet i Norge

Mercedes mange vil drømme om, vi har kjørt den.

Mercedes går inn i en ny nisje, her er offroad-utgaven av E-klasse stasjonsvogn. 
Mercedes går inn i en ny nisje, her er offroad-utgaven av E-klasse stasjonsvogn. 

Mercedes er inne i sin beste periode på det norske markedet, noensinne.

De har rekordhøy markedsandel, godt hjulpet av en rekke nye modeller som har rullet inn de siste årene.

Samtidig har Mercedes gjennomført en aldri så liten designrevolusjon. Gubbestempelet er borte. Mercedes har jobbet hardt for å få en mer ungdommelig og sporty image – og har lykkes med det.

På norsk snø

I fjor kom de med en helt ny E-klasse som fikk veldig mye skryt. Interiørmessig slår den knockout på alle konkurrentene, samtidig som komfort og luksusfølelse er helt i toppklasse.

E-klasse har solgt bra i det norske markedet i mange år. Nå er det grunn til å vente at det vil ta av ytterligere. Mercedes kommer nemlig nå for første gang med en "offroad-versjon" av E-klasse. Økt bakkeklaring og flere stylingelementer gjør at den ser betydelig tøffere ut enn opphavet.

All Terrain er navnet. Noen få eksemplarer har akkurat kommet til Norge – og Brooms Mats Brustad er en av de aller første som har fått prøve den på norsk jord. Unnskyld: Norsk snø!

Nå skal vi finne ut hva han synes om om bilen.

Det lille ekstra

Ring, ring:

– Heisann, Knut! Er du spent på All Terrain?

– Klart jeg er! Og jeg er nok ikke den eneste. Her kan vi vel hente fram den gode, gamle klisjeen "Norgesbil"?

– Ja. det kan vi helt klart. Dette er en bil veldig mange norske familier kommer til å drømme om de kommende årene. Oppskriften er velkjent, men jeg synes Mercedes har tatt det et ekstra skritt opp i forhold til konkurrentene. E-klasse All Terrain er en gjennomført bra bil, i tillegg har den det lille ekstra som virkelig skiller den fra mengden.

All Terrain i forhold der den passer inn!
All Terrain i forhold der den passer inn!

Dette var bestefaren til Audi Allroad

Kommer deg fram

– Fortell!

– Jo, vi kan jo starte med kjøreinntrykket. Jeg kom direkte over fra "vanlig" E-klasse til denne, dermed fikk jeg perfekt anledning til å kjenne på eventuelle forskjeller. Og de er der. All Terrain er faktisk enda mer komfortabel på dårlige vinterveier. Det har nok med understell og lengre fjæringsvei å gjøre. Den sluker humpete fjellveier med vaskebrett og ruglete is på en imponerende måte. Og på vanlig vei er den stødig og solid, akkurat som vi forventer av en stor Mercedes, sier Mats.

– Bakkeklaringen er forresten økt med 29 millimeter. Dessuten løfter den seg ytterligere 20 millimeter i Offroad-modus. Det betyr i praksis at du kommer deg fram de aller fleste steder. Dette med bakkeklaring er faktisk ganske viktig i forhold til både snømengde og høye brøytekanter. Jeg har testet i noen skikkelig bratte bakker og for å si det sånn: Jeg ga meg lenge før bilen!

Fronten skiller seg tydelig fra vanlig E-klasse, kraftige hjulbuer er også med på å understreke offroad-preget. 
Fronten skiller seg tydelig fra vanlig E-klasse, kraftige hjulbuer er også med på å understreke offroad-preget. 

Skummelt? Nei, her er det bare å gi gass!

Avhengig av farge

Designmessig følger Mercedes en oppskrift som mange andre bilmerker har hatt stor suksess med. Audi, Volvo og mer folkelige Subaru har all hatt "offroad-stasjonsvogner" i mange år. Derfor er det egentlig ikke rart at også Mercedes kommer etter.

– Akkurat som Volvo V90 Cross Country, synes jeg All Terrain ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Da ser du proporsjonene bedre, også de små detaljene. Det er særlig fronten som står ut. Her har Mercedes dyttet inn designelementer fra digre GLS. Den ser tøff og macho ut, og skiller seg helt tydelig fra vanlig E-klasse. Men som vanlig på disse bilene: Det er fargeavhengig. De sorte detaljene står godt ut på testbilen som er i sølv. Velger du mørk farge på bilen, forsvinner nok offroadfaktoren litt mer, sier Mats og legger til:

– Må nevne interiøret også! Det er jo ikke lenger helt "nytt", men det imponerer fortsatt. Her har Mercedes lykkes med å lage noe som virkelig står ut, sammenlignet med de andre premium-konkurrentene. Testbilen er fullspekket av utstyr, her er det virkelig luksusfølelse!

Dette kommer til å bli et ganske vanlig syn på norske vinterveier etter hvert. 
Dette kommer til å bli et ganske vanlig syn på norske vinterveier etter hvert. 

V90 Cross Country: Det beste fra to verdener

Får bilen i mai

– Ja, apropos luksus, hva må man ut med for å skaffe seg en E-klasse All Terrain?

– Prisene starter på 705.000 kroner. Da snakker vi 220d 4Matic, det vil 2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter og automat. Den motoren kler bilen veldig bra, jeg tror den er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste kjøperne. Det er også verdt å merke seg at All Terrain har ganske mye utstyr inkludert i prisen, blant annet Air body control-luftfjæring, Avantgarde Line-interiør/eksteriør og 19-tommers felger. Men det er mye ekstrautstyr å velge mellom i tillegg. Jeg tipper en realistisk startpris på en greit utstyrt bil er på rundt 850.000 kroner, sier Mats.

– Og når er den offisielt i Norge?

– Det er en måned til lanseringen. Bilen jeg har kjørt er en veldig tidlig modell. Mercedes her hjemme forteller om stor interesse for All Terrain. En rekke kunder har kjøpt usett, ja også uten å vite prisen. Slik det ser ut nå skal de som bestiller først, få bilen sin i mai, avslutter Mats.

All Terrain går rett i strupen på biler som Volvo V90 Cross Country og Audi Allroad, sistnevnte får det nok særlig tøft framover. 
All Terrain går rett i strupen på biler som Volvo V90 Cross Country og Audi Allroad, sistnevnte får det nok særlig tøft framover. 

Klikk her for å lese mer om All Terrain

Se mer av E-klasse All Terrain i videoen under: