Det er nå nøyaktig 40 år siden denne ble avduket i Genève - og  Porsche 928 har tålt tidens tann svært godt. 
Det er nå nøyaktig 40 år siden denne ble avduket i Genève - og Porsche 928 har tålt tidens tann svært godt. 

Ingen andre ser ut som denne

Nå har bil-legenden jubileum

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå er den store bilutstillingen i Genève i full gang. En viktig og begivenhetsrik utstilling for alle oss som er bilinteresserte.

Her er det mange spennende nyheter og konsepter, som sladrer om hvordan bilframtiden kan bli.

Men i stedet for fokus på en eller annen nyhet, tenkte vi at vi nå skulle kaste et blikk i bakspeilet: På det som var en stor nyhet og en sensasjon på nettopp Genève-utstillingen i 1977. Altså for nøyaktig 40 år siden.

Så lenge er det nemlig siden Porsche avduket sin 928.

Ingen andre biler er i nærheten av å ligne på Porsche 928. 
Ingen andre biler er i nærheten av å ligne på Porsche 928. 

Politisk ukorrekt

Hadde dagens unge vært der da, så ville de vel sagt noe slik som: Serr, lissom? Den er jo bare helt syk...

For bilen vakte berettiget oppsikt og var langt fra politisk korrekt. Nesten enda mindre da enn nå. Samtidig som den bød på mange innovasjoner. Så mange at den ble kåret til Årets bil året etter – i 1978 som også var da den kom som første årsmodell.

Politisk ukorrekt på den måten at Porsche valgte å dytte en relativt velfødd og småtørst 4,5 liters V8-er inn under panseret. Dette var jo bare få år etter bensinrasjoneringen på 70-tallet, og man var redd for at verdens oljeressurser var i ferd med å bli brukt opp.

Men om man heller ser etter bilens positive sider så er det mange av dem. Karosseriet var bygget i aluminium, lett og sterkt (Nei, Audi A8 var langt i fra først...). Designet kan saktens diskuteres. Mer spesiell enn pen, mener mange. Uansett; ingen andre biler er noe i nærheten av å ligne på 928. Den har både sjel "baller" og karakter.

Du kan spare over en million på å kjøpe den brukt

Porsche 928 er kanskje mer spesiell enn direkte vakker? 
Porsche 928 er kanskje mer spesiell enn direkte vakker? 

Verdens raskeste produksjonsbil

Ta en titt på topp-bildet i denne saken igjen. Vi er vel enige om at denne fortsatt står seg godt i dag – 40 år senere?

Tror du noen skriver det samme om Peugeot 3008 (som for øvrig er en helt glimrende bil...) som vant samme prisen i år? Ikke vi heller ...

Porsche 928 er ekstremt stillegående og veldig komfortabel. V8-motoren, også den laget av aluminium, sørget for rikelig med krefter.

Modellen var i en periode verdens raskeste produksjonsbil, etter å ha satt rekordhastigheten 277 km/t på salt-slettene i Utah, USA noen år senere. Som i sin tur sørger for slagordet: «Det raskeste du kan bevege deg uten å ansette en flyvertinne».

God vektfordeling, en genial "Weissach bakaksel", lav uavfjæret vekt og utstrakt bruk av aluminium også i hjuloppheng, er faktorer som trekker opp.

Sjelden har tittelen "Årets bil" vært mer fortjent enn da 928 fikk den i 1978.

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Plassen i forsetene er god, men utsynet er det verre med. 
Plassen i forsetene er god, men utsynet er det verre med. 

Skulle den erstatte legenden 911?

I forhold den fysiske størrelsen er ikke plassen innvendig imponerende, ei heller sikten ut av bilen, særlig bakover.

Men faktorene komfort, effekt, vektfordeling, kjøreegenskaper og kjøreglede gjør den til en ekte grand tourer, mer enn en hardcore sportsbil. 928 er en bil for rask, komfortabel forflytting over store avstander.

Noen hevder at 928 var ment å overta etter den noe aldrende sportsbilen 911. Andre mener at den ikke var det. At utgangspunktene var for forskjellige. Uansett: 911 er fortsatt blant oss og lever i beste velgående.

928 forsvant lydløst og diskret ut i 1995, etter 61.000 produserte biler og 17 år på markedet.

Se hva Porsche-eiere mener om sin bil her:

Se hva som sto i denne låven: