Offisielt: Nå har Opel fått ny eier

Planen er å etablere en ny bilgigant.

GM-flagget skal fires, franske PSA er nå ny eier av Opel. Foto: Scanpix.
GM-flagget skal fires, franske PSA er nå ny eier av Opel. Foto: Scanpix.

Etter noen uker med intense forhandlinger er det nå klart: Franske PSA tar over Opel, og skal skape en ny europeisk bilgigant.

Dermed forsvinner også General Motors fra Europa. De har eid Opel i 88 år, men nå vil de altså ikke mer.

Opel blir nå ett av fire merker i det nye PSA-konsernet. Fra før har de Peugeot, Citroën og det relativt nystartede luksusmerket DS.

Hvor stor grad av selvstyre Opel skal ha, er foreløpig ikke kjent. Men en rekke signaler fra PSA underveis går på at Opel skal bestå som eget merke, med tilhørighet i Tyskland.

Styret sa ja

De to partene skal ha fått på plass alle de siste detaljene i løpet av helgen. Fredag forrige uke sa PSA-styret endelig ja til overtagelsen.

Hos GM skal det ikke være noen større skjær i sjøen, etter at flere økonomiske hindringer er ryddet av veien.

Her handler det blant annet om kostbare pensjonsforpliktelser hos Opel. GM skal være villig til å betale flere titalls milliarder kroner, i praksis for å bli kvitt Opel.

Monza 3,0: Dette var gromme saker fra Opel!

Opel og PSA blir en helt ny tysk / fransk koalisjon. Foto: Scanpix. 
Opel og PSA blir en helt ny tysk / fransk koalisjon. Foto: Scanpix. 

Støtte fra regjeringen

I Tyskland ble nyheten om en overtagelse først mottatt med stor skepsis. Her frykter mange at PSA kommer til å strupe Opel, kutte arbeidsplasser og legge ned fabrikker. Men GM lykkes fort å få politisk støtte.

Tysklands økonomiminister Brigitte Zypries sa for to uker siden at hun regner med at avtalen vil gå gjennom:

– Tysklands regjering vil gjøre hva vi kan for at Opels fabrikker i Tyskland skal drives videre, sa hun i møte med journalister – etter å ha hatt samtaler med høytstående representanter fra både GM og PSA.

Se hva Volvo snart kommer med

Bestå som eget selskap

Opel har i dag rundt 38.000 ansatte i Europa. Halvparten av dem er i Tyskland, mens 4.500 jobber for søsterselskapet Vauxhall i England. Her frykter mange for framtiden nå. Brexit har gjort situasjonen ytterligere komplisert for den britiske delen av selskapet.

Usikkerheten blir naturligvis ikke mindre av at man så langt vet veldig lite om hva PSA egentlig tenker og vil gjøre.

Det skal heller ikke være planer om nedleggelse av fabrikker eller store jobbkutt, i alle fall i utgangspunktet.

Hos Vauxhall frykter mange det som nå skjer. Merket har en stor fabrikk i Ellesmere Port, ikke langt fra Liverpool. Her produseres nå kompakte Astra. Foto: Scanpix.
Hos Vauxhall frykter mange det som nå skjer. Merket har en stor fabrikk i Ellesmere Port, ikke langt fra Liverpool. Her produseres nå kompakte Astra. Foto: Scanpix.

Joda, det finnes biler fra Vauxhall også i Norge!

Enda tøffere under GM

Men samtidig er stordriftsfordeler og kostnadsreduksjon helt avgjørende for at et oppkjøp skal være interessant for PSA. Opel har tapt penger i 16 år på rad og har vært en hodepine for GM-konsernet.

En av de store utfordringene i europeisk bilbransje er overkapasitet. Fabrikkene drives ikke effektivt nok. For å løse den utfordringen på sikt, er det vanskelig å komme unna nedleggelse av enkelte fabrikker. Det igjen betyr naturligvis færre arbeidsplasser.

Overfor både politikere og fagforeninger skal GM og PSA ha anført at Opel vil få det enda tøffere under GM de kommende årene, enn om de blir overtatt av PSA. Opel gikk rundt to milliarder kroner i underskudd i fjor.

Tiden har rent ut for GM. Etter 88 år tar nå PSA over Opel. Foto: Scanpix. 
Tiden har rent ut for GM. Etter 88 år tar nå PSA over Opel. Foto: Scanpix. 

Nest størst i Europa

For PSAs del er dette en gylden mulighet til å øke produksjon og salg betydelig. Et nytt PSA inkludert Opel vil bli en kjempe innen europeiske biliindustri og være nummer to i antall biler, bare slått av Volkswagen. Her snakker vi årlig produksjon på rundt fem millioner biler.

Internt hos PSA skal man ha skissert at en overtagelse vil kunne spare dem for i underkant av 20 milliarder kroner årlig, gjennom kostnadskutt, samordning av modeller og lavere utviklingskostnader per bil.

Det er ventet at PSA-overtagelsen skal være endelig sluttført innen utgangen av 2017.

De ville kjøpe Saab, men GM sa nei

Her debuterer et nytt bilmerke, se mer i videoen under: