Mye bil for pengene – men snart forsvinner den

En av Norges billigste modeller. Les testen:

Dagens generasjon av VW Polo har vært med oss siden 2009, og skal snart erstattes. Men hvordan holder den stand kort tid før den nye generasjonen kommer på markedet?
Dagens generasjon av VW Polo har vært med oss siden 2009, og skal snart erstattes. Men hvordan holder den stand kort tid før den nye generasjonen kommer på markedet?

Hva er dette?

Polo var lenge VWs innstegsmodell. En svært kompakt og rimelig modell som så dagens lys i 1975. Med årene har den imidlertid vokst seg mye større, og i 2012 kom det en ny minstemann. Up!

Men med en startpris på under 200.000 kroner, er fortsatt Polo en prisgunstig småbil.

Dagens generasjon har vært med oss siden 2009, og fikk en facelift i 2014. Den er altså begynt å bli aldrende. I disse dager vises da også den neste generasjonen av Polo på bilutstillingen i Genéve.

Det betyr at dagens modell raskt nærmer seg pensjonisttilværelsen.

Vi vil se om den fortsatt duger, og tok med oss på test den mest aktuelle modellen akkurat nå, Bluemotion med bensinmotor, DSG-automatgir og fire dører.

Denne bilen har ikke lenge igjen på nybilmarkedet.
Denne bilen har ikke lenge igjen på nybilmarkedet.

Polo til topps i kvalitetsundersøkelse

Hvordan er den å kjøre?

VW har ikke blitt en av de aller største bilprodusentene i verden uten grunn. De vet hva de holder på med, og det gjelder også med lille Polo. Takket være lav vekt og beskjedne fysiske mål, er dette en smidig bil. Særlig når den brukes der den er best – i bytrafikk og smågater.

Det er naturligvis ikke samme komfort og lave støynivå som på de dyrere modellene, men fullt på høyde med sammenlignbare konkurrenter. Og vel så det.

Adaptiv cruise control er gull verdt – også på en slik bil. Den inkluderer forøvrig også City Emergency Braking og Distance Warning. Viktig sikkerhetsutstyr. Bra!

Dette er de beste småbilene

Baksetet er slett ikke verst til å være i denne klassen.
Baksetet er slett ikke verst til å være i denne klassen.

Hvordan er plassen?

Polo har altså vokst betydelig. Testbilen er bare noen millimeter unna å være fire meter lang. Det gjør sitt til at det er bra med plass til to i baksetet. Til og med vi på 190 cm kan sitte her uten problemer, så lenge turen ikke blir alt for mange timer om gangen.

Bagasjerommet er imidlertid ikke svære greiene. Men 280 liter lar seg lett utnytte og du får med deg handleposene og et par kofferter til en weekendtur.

Har du større plassbehov, får du legge ned ryggen på baksetene. Da øker volumet til 952 liter.

Sjekk denne råtøffe Poloen til Ronny

Finest utenpå eller inni?

Det mangler sportsseter og skinn – men utover det er interiøret tøft og med høy kvalitetsfølelse. 
Det mangler sportsseter og skinn – men utover det er interiøret tøft og med høy kvalitetsfølelse. 

En kan si mye positivt om Polo, men noe særlig å se på, det er den ikke. I alle fall ikke testbilen – med anonym sølvfarget lakk, ingen R-styling og uten litt raffe felger til å pynte opp.

Designet er på mange måter det området denne bilen har størst behov for en make over.

Interiøret er heller ikke spennende. Men i denne klassen er det likevel ikke mange som har bedre brukervennlighet og et like bra infotainmentsystem. Alt er dessuten veldig solid og godt skrudd sammen. Ikke noe av dette er en selvfølge i småbilklassen.

Vi liker best interiøret.

Broom tester Polo - vi er imponert!

Polo har mange sterke sider – men designet blir ganske traust når den leveres i sølv og med slike felger. Det er egentlig en leken bil, og fortjener litt friske farger!
Polo har mange sterke sider – men designet blir ganske traust når den leveres i sølv og med slike felger. Det er egentlig en leken bil, og fortjener litt friske farger!

Går den bra?

Med 95 hk og automatgir er det begrenset hvor voldsomme fartsressurser du har til rådighet. 0-100 km/t tar imidlertid ikke mer enn 10,5 sekunder, som må sies å være helt greit i denne klassen. Forbikjøringer er likevel ikke bilens sterkeste kort.

VW Polo Bluemotion

Motor: 1-liter, bensinturbo

Effekt: 95 hk / 175 Nm

Forbruk: 0,41 l/mil

0-100 km/t: 10,5 sek.

Toppfart: 191 km/t

Bagasjerom: 280 / 952 liter

Lengde x bredde x høyde: 397 x 168 x 142 cm

Vekt: 1036 kg

Pris: 190.000 kroner (60 hk)

Pris testbil: 230.000 kroner

På motorveien suser den avgårde og holder uten problemer følge med trafikken i 110 km/t – uten at motoren sliter seg halvt ihjel.

Bonusen med en liten motor, er naturligvis at forbruket blir gunstig. 0,41 l/mil er oppgitt snittforbruk.

Golfen til Arez er et få i ulveklær

... og hva er konklusjonen?

Det er blitt mange om beinet i de fleste klasser. Så også når det kommer til småbiler. Polo må knive med konkurrenter er eksempelvis Peugeot 208, Ford Fiesta og Toyota Yaris.

Men selve nestoren, som Polo må sies å være, har ingen grunn til å føle på noe mindreverdighetskompleks. Til tross for at dette er en modell som snart skal erstattes, holder den stand.

Skulle vi kjøpt Polo, hadde vi imidlertid dratt på litt og kjøpt enten den helt nydelig GTI-modellen eller Cross-utgaven. Sistnevnte er ikke noen seriøs offroader, men den ser i alle fall litt friskere ut. Særlig i orange!

Polo er et navn med røtter helt tilbake til 1975. Dagens modell holder seg også godt, selv om den skal erstattes om ikke så lenge.
Polo er et navn med røtter helt tilbake til 1975. Dagens modell holder seg også godt, selv om den skal erstattes om ikke så lenge.

Toyota: Dette er noe av det dristigste de har gjort