Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er bare et par uker siden nyheten sprakk for første gang: I dyp hemmelighet hadde amerikanske General Motors (GM) og det franske PSA-konsernet forhandlet om nytt eierskap for Opel.

Opel er i dag eid av GM, men etter mange år med røde tall, begynner tålmodigheten å ta slutt hos eierselskapet.

Forhandlingene hadde gått direkte mellom GM og PSA, hos Opel visste man ingen ting. Det var nok også en avgjørende faktor for å kunne unngå oppmerksomhet rundt dette.

Betaler for å bli kvitt

Rykteflommen har vært stor de siste ukene, og nå skriver det velinformerte bransje-nettstedet Automotive News at en avtale kan være klar allerede mandag morgen.

De to partene skal etter planen få på plass alle de siste detaljene i løpet av helgen. Fredag denne uken skal PSA-styret ha sagt endelig ja til overtagelsen. Hos GM skal det ikke være noen større skjær i sjøen, etter at flere økonomiske hindringer er ryddet av veien.

Her handler det blant annet om kostbare pensjonsforpliktelser hos Opel. GM skal være villig til å betale flere titalls milliarder kroner, i praksis for å bli kvitt Opel.

Opel-salget er slett ikkedårlig, men selskapet klarer likevel ikke å tjene penger. Det har lenge vært en hodepine for GM. 
Opel-salget er slett ikkedårlig, men selskapet klarer likevel ikke å tjene penger. Det har lenge vært en hodepine for GM.  Foto: Scanpix

Monza 3,0: Dette var gromme saker fra Opel!

Støtte fra regjeringen

Til gjengjeld har de stilt krav om at "nye" Opel under PSA-eierskap ikke skal konkurrere mot GMs eget Chevrolet, i store markeder som Kina og India.

GM har de siste årene bygget opp Chevrolet som et lavprismerke i mange markeder. En periode solgte de også disse bilene i Europa, i praksis i sterk konkurranse med Opel.

Tysklands økonomiminister Brigitte Zypries er positiv til salg av Opel. 
Tysklands økonomiminister Brigitte Zypries er positiv til salg av Opel.  Foto: Scanpix

I Tyskland ble nyheten om en overtagelse mottatt med stor skepsis. Her frykter mange at PSA kommer til å strupe Opel, kutte arbeidsplasser og legge ned fabrikker. Men GM lykkes fort å få politisk støtte.

Tysklands økonomiminister Brigitte Zypries sa i forrige uke at hun regner med at avtalen vil gå gjennom:

– Tysklands regjering vil gjøre hva vi kan for at Opels fabrikker i Tyskland skal drives videre, sa hun i møte med journalister – etter å ha hatt samtaler med høytstående representanter fra både GM og PSA.

Se hva Volvo snart kommer med

Bestå som eget selskap

Opel har i dag rundt 38.000 ansatte i Europa. Halvparten av dem er i Tyskland, mens 4.500 jobber for søsterselskapet Vauxhall i England. Særlig Vauxhall kan stå utsatt til hvis PSA skulle overta. Her har Brexit gjort situasjonen ytterligere komplisert for den britiske delen av selskapet.

Usikkerheten blir naturligvis ikke mindre av at man så langt vet veldig lite om hva PSA egentlig ønsker. Men kilder til Automotive News hevder at franskmennenes utgangspunkt er at Opel skal bestå som eget selskap, i Tyskland.

Det skal heller ikke være planer om nedleggelse av fabrikker eller store jobbkutt, i alle fall i utgangspunktet.

Elbilen Ampera-e er en stor nyhet fra Opel, den kommer til Norge senere i år. Det er ventet at elbilteknologien i denne bilen på en eller annen måte vil være en del av avtalen mellom GM og PSA.
Elbilen Ampera-e er en stor nyhet fra Opel, den kommer til Norge senere i år. Det er ventet at elbilteknologien i denne bilen på en eller annen måte vil være en del av avtalen mellom GM og PSA.

Joda, det finnes biler fra Vauxhall også i Norge!

Enda tøffere under GM

Men samtidig er stordriftsfordeler og kostnadsreduksjon helt avgjørende for at et oppkjøp skal være interessant for PSA. Opel har tapt penger i 16 år på rad og har vært en hodepine for GM-konsernet.

En av de store utfordringene i europeisk bilbransje er overkapasitet. Fabrikkene drives ikke effektivt nok. For å løse den utfordringen på sikt, er det vanskelig å komme unna nedleggelse av enkelte fabrikker. Det igjen betyr naturligvis færre arbeidsplasser.

Overfor både politikere og fagforeninger skal GM og PSA ha anført at Opel vil få det enda tøffere under GM de kommende årene, enn om de blir overtatt av PSA. Opel gikk rundt to milliarder kroner i underskudd i fjor.

Nest størst i Europa

For PSAs del er dette en gylden mulighet til å øke produksjon og salg betydelig. Ett nytt PSA inkludert Opel vil bli en kjempe innen europeiske biliindustri og være nummer to i antall biler, bare slått av Volkswagen. Her snakker vi årlig produksjon på rundt fem millioner biler.

Internt hos PSA skal man ha skissert at en overtagelse vil kunne spare dem for i underkant av 20 milliarder kroner årlig, gjennom kostnadskutt, samordning av modeller og lavere utviklingskostnader per bil.

De ville kjøpe Saab, men GM sa nei

Her debuterer et nytt bilmerke, se mer i videoen under: