Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For fem år siden viste Porsche fram en helt spesiell konseptbil – nemlig en stasjonsvogn.

Den tyske sportsbilprodusenten hadde allerede sjokkert mange ved å produsere både en SUV (Cayenne) og en kombi (Panamera) – så at de viste fram en stasjonsvogn var ikke lenger så overraskende.

Men det har altså drøyd helt til nå, før de har realisert planene. Først neste uke presenteres deres Panamera Sport Turismo. Det skjer på bilmessen i Genéve. Bildene er imidlertid ute allerede.

Her er Porsche-nyheten på testing – i Norge!

Porsche satser på ladbart, og det er gode nyheter for norske kunder. Panamera E-Hybrid Sport Turismo blir nemlig innstegsmodellen, med firehjulsdrift, rundt 50 km elektrisk rekkevidde og hele 462 hk.
Porsche satser på ladbart, og det er gode nyheter for norske kunder. Panamera E-Hybrid Sport Turismo blir nemlig innstegsmodellen, med firehjulsdrift, rundt 50 km elektrisk rekkevidde og hele 462 hk.

Ladbar hybrid

Akkurat som den vanlige Panamera, blir naturligvis også stasjonsvogna tilgjengelig som ladbar hybrid. Det er gode nyheter for norske kjøpere.

Det betyr nemlig at dette blir innstegsmodellen. Og hvilken innstegsmodell det er! 462 hk, elektrisk rekkevide på rundt 50 km, firehjulsdrift og 0-100 km/t levert på bare 4,6 sekunder.

Prisen på den herligheten blir drøyt 1,2 millioner kroner.

Les vår test av Panamera her

Selv om det er en stasjonsvogn, er det fortsatt ingen tvil om at dette er en Porsche.
Selv om det er en stasjonsvogn, er det fortsatt ingen tvil om at dette er en Porsche.

Mer plass

Selv om det er en stasjonsvogn, er C-stolpen såpass framoverlent, at det er åpenbart at Porsche ikke har satt praktiske egenskaper aller høyest på prioriteringsliste. Sånn skal det naturligvis også være.

Bagasjerommet er bare 20 liter større enn vanlig Panamera, 520 liter med baksetene oppreist. Det øker til 1.390 når ryggen på baksetene legges ned.

Drømmebilen har tapt seg over 1,6 millioner kroner

Fem varianter

Lanseringen av Sport Turismo i Europa er 7. oktober. Da er det fem ulike modeller som kommer på markedet. Alle får firehjulsdrift og PDK-automatgir: Panamera 4, 4S, 4S Diesel, 4 E-Hybrid og Turbo.

Det er mulig å bestille bilen allerede nå.

Porsche har som mål å selge rundt 500 biler i år i Norge, noe som vil være rekordmange. Vi tipper at stasjonsvogna vil være en viktig bidragsyter her.

Her tester Broom Porsche – i 318 km/t!

(saken fortsetter under bildeserien)

^

Mye utstyr

Dette er en luksusbil, først og fremst, og Porsche har vektlagt å være gode også på ekstrautstyr. Her får du komfortseter med massasje, varme og kjøling, adaptivt understell, komfortseter bak, det nye infotainmentsystemet og masse annet snadder. Det gjør at prisen fort blir 300.000-400.000 kroner kroner høyere for en ferdigspekket bil.

Alle modellene, med Panamera Sport Turismo 4 som eneste unntak, får luftfjæring som standard.

Dette er en helt vanvittig familiebil

Takspoiler

Akkurat som på vanlige Panamera, er det spoiler bak. Men på stasjonsvogna aktiveres den ikke før du bikker 170 km/t, noe du naturligvis aldri skal gjøre på norske veier.

Med den spoileren oppe øker marktrykket inntil 50 kg. Først og fremst kjekt å ha på Autobahn i Tyskland, eller på bane...

Fristende å skaffe seg ny familiebil?

Porsche Panamera Sport Turismo

4 Sport Turismo - 330 hk - bensin: 1.332.000 kroner

4S Sport Turismo - 440 hk - bensin: 1.585.000 kroner

4S Diesel Sport Turismo - 422 hk - diesel: 1.641.000 kroner

4 E-Hybrid Sport Turismo - 462 hk - hybrid: 1.212.000 kroner

Turbo Sport Turismo - 550 hk - bensin: 2.085.000 kroner

Pris er eks. frakt/levering

Dette kaller vi heftig taxi